خوش آمدید , میهمان گرامی! ورود or ثبت نام

تغییر رنگ قالب



بستن
شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شد
sana sana 0 11
«خیال پرواز» تا سه ماه آینده منتشر می شود/ برپایی کنسرت تک نوازی
sana sana 0 7
«آنشرلی با موهای خیلی قرمز» به تهران رسید/ اجرا در تالار مولوی
sana sana 0 10
«آوای وحش» ساخته می‌شود/ احتمال حضور هریسون فورد
sana sana 0 8
هفته‌هاي آخر بارداری چه اتفاقي مي‌افتد؟
گلایه گلایه 7 26
صدیقه کیانفر : در منزل استراحت می‌کنم و گاهی به رادیو می روم
sana sana 0 7
به دلیل اکران نشدن فیلم در برخی سینماها عوامل فیلم «دشمن زن» تجمع کردند
sana sana 0 9
در بازار آزاد تهران؛ رشد دسته‌جمعی قیمت انواع سکه
sana sana 0 12
تصمیم شجاعانه و «غیر مصلحتی» سازمان لیگ برای سوپرجام
sana sana 0 9
مشاعره با ترانه خوانندگان 5
غزل گلایه 201 21091
تلخ نامه رامسین کبریتی به خاطر وضعیت نا به سامانش
sana sana 0 8
مدیر ورزشگاه آزادی: به خاطر ورود بانوان به ورزشگاه برکنارم کردند!
sana sana 0 9
حرف های خواندنی رونالدو در مراسم معارفه در یوونتوس
sana sana 0 9
تغییر دوباره ساعات کاری ادارات از اول مرداد ماه
sana sana 0 10
وجود واحد مجاز تولید شیر الاغ!
sana sana 0 9
رکورد طولانی‌ترین نقاشی خیابانی کشور در تبریز زده شد
sana sana 0 12
دیدارهای روحانی و خاتمی برقرار است
sana sana 0 11
جسد مریم فرجی اصلا سوخته نبود+جزییات ماجرا
sana sana 0 11
در روز‌های گرم تابستان هرگز آب سرد نخورید!
گلایه گلایه 1 16
♥ عاشقانه ای برای کودکم ♥
گلایه گلایه 43 5612
گفتگوی آزاد
admin گلایه 1657 62020
همین الان تو چه فکری هستی ؟ (21)
moonlover گلایه 733 19732
امتیازات مسابقه پیش بینی جام جهانی 2018
amirhossein گلایه 68 1238
طراحی سایت مهندسی الکترونیک
sitecode sitecode 0 10
مزایا و معایب لمینت مژه
zibazist zibazist 0 7
رقص ِ خاطرات ِ سرگردان
گلایه mohadese 227 23847
هتل پنج ستاره کورال البرشا دبی
masoome1 masoome1 0 20
گیفت چیست؟
نو عروس نو عروس 0 22
پارافین و دانستنی های شمع سازی
نو عروس نو عروس 0 15
جام 2018: پیش بینی فوتبال فرانسه - کرواسی
amirhossein roghayeh 7 99
چگونه بلیت ارزان هواپیما بگیریم؟
needstars needstars 0 24
برای شروع یک سفر مناسب و آسوده باید به چه نکاتی توجه کنیم!؟
needstars needstars 0 21
چرا نشستن برای شما بد است و چگونه می‌توان از آن اجتناب نمود؟
samanarefi samanarefi 0 28
اداره کل مالکیت صنعتی دارای چه وظایفی است؟
بانک ثبتی kara sabt 1 52
رستوران سان ست گریل یکی از رمانتیک ترین رستوران های استانبول
asiatour asiatour 0 27
جام 2018: پیش بینی فوتبال انگلیس - بلژیک
amirhossein amirhossein 21 121
مدل های جدید طراحی ناخن
moonlover saye 269 29812
مدل طراحی مخصوص ناخن های کوتاه (4)
گلایه saye 11 767
تصاویر طراحی ناخن با میوه های تابستانی
sana saye 24 4590
زیباترین طرح های ناخن با لاک مشکی (7)
گلایه saye 8 381

نماد ها
دسترسی سریع به تاپیکهای مهم
تبلیغات
مطالب منتخب
مطالب پربازدید
مطالب پربازدید
مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعهزمان کنونی: Wednesday 18 July 2018, 05:46
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: گلایه
آخرین ارسال: گلایه
پاسخ: 4
بازدید: 87
 
امتیاز دهید:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه
Monday 12 March 2018, 17:37 (آخرین ویرایش در این ارسال: Monday 12 March 2018 17:38 ، توسط گلایه.)
ارسال: #1
مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه
روزنامه همدلی - مهدی فیضی صفت: «در میان توفان هم پیمان با قایقران ها/ گذشته از جان باید بگذشت از توفان ها/ به نیمه شب ها دارم با یارم پیمان ها/ که بر فروزم آتش ها در کوهستان ها/ شب سیه سفر کنم، ز تیره ره گذر کنم/ نگرتو ای گل من، سرشک غم بدامن، برای من میفکن/ دختر زیبا امشب بر تو مهمانم، در پیش تو می مانم، تا سر بگذاری بر سر من» بسیار بعید است کسی این تصنیف را حداقل برای یک بار گوش نداده باشد. اولین بار متن این ترانه در کتابی با نام «آسمان اشک» که امیرکبیر ناشرش بود، به چاپ رسید و چند سال بعد در فیلمی که مجید وفادار آهنگسازی اش را بر عهده داشت به نام اتهام با صدای پروانه پخش شد اما ماندگاری مرا ببوس در ذهن علاقه مندان به موسیقی شاید با خوانشی باشد از حسن گل نراقی؛ خواننده ای با دو تصنیف که نامش شاید از تعداد زیادی از خوانندگان پرکار ماندگارتر باشد و بماند، در ذهن ها به ثبت رسیده باشد. گل نراقی تاجر زاده ای بود که ظاهرا موقعیت خانوادگی اش اجازه حضور در قامت خواننده را نمی داد.

مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه

مدت ها کسی نام خواننده «مرا ببوس» را نمی دانست و به گفته عده ای با فاش شدن نام او دیگر اجازه حضور در عرصه خوانندگی را از سوی خانواده پیدا نکرد. خودش جایی گفته بود: می خواستم با مرا ببوس در خاطرات مردم بمانم بنابراین زود کنار کشیدم. درباره چرایی و مختصات هنری و اجتماعی خوانندگی گل نراقی در آهنگی از مجید وفادار با شعری از حیدر رقابی روایت های گوناگونی وجود دارد اما شاید مصادف شدن انتشار قطعه «مرا ببوس» با روزگار غمزده ایران در سال های پس از کودتای بیست و هشت مرداد مهم ترین دلیلی باشد که باعث شد این تصنیف جای خود را بین مردم پیدا کند و تا امروز از خاطر ایرانیان پاک نشود. مجید وفادار آهنگساز نام آشنای موسیقی ایرانی است که امروز هم بسیاری از ساخته هایش با عناوینی همچون بازسازی و تنظیم دوباره از سوی عده ای از فعالان عرصه موسیقی بازخوانی و به قولی بازآفرینی می شود. او نهم اسفندماه 1354در تهران از دنیا رفت اما تعدادی از ساخته هایش به خصوص تصنیف معروف مرا ببوس که در دستگاه اصفهان ساخته شده، در تاریخ موسیقی ایران یکی آثار است که با وجود گذشت بیش از نیم قرن هنوز مخاطبان زیادی دارد. به سراغ محسن شهرنازدار، محقق و پژوهشگر رفتیم تا به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز یکی از ماندگارترین تصانیف تاریخ موسیقی ایران تلاشی برای یافتن چرایی ماندگاری مرا ببوس کرده باشیم. در ادامه گفت و گوی همدلی با محسن شهرنازدار را می خوانید:



ربــنـا آتـنـا " تـو " را لطفا

••
❤️
8

نقل قول
Monday 12 March 2018, 17:56
ارسال: #2
RE: مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه
زمانی که به زندگی نامه حسن گل نراقی نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم که عملا تنها دو تصنیف از او به یادگار مانده است. «مرا ببوس» ترانه ای است که از او بسیار شنیده ایم و چه عوام، چه خواص و چه اهل سیاست دلایلی را مبنی بر موفقیت این قطعه مطرح کرده اند. هر کسی از یک منظر به موضوع نگاه کرده و گفته دلیل مانایی این تصنیف چنین و چنان است. شما دلیل ماندگاری «مرا ببوس» را چه می‌دانید؟

می دانید که نگاه من به موسیقی جنبه اجتماعی دارد. این نگاه سعی دارد به این پرسش پاسخی بدهد که چطور می‌توان از طریق موسیقی به تحلیل سیستم اجتماعی و بخصوص تغییرات فرهنگی پرداخت. در نتیجه تک نگاری از افراد و شرح زندگی آنها، مگر جایی که به این شیوه تحلیل کمک کند، موضوع مورد توجه من نبوده است. به همین دلیل هم درباره آقای حسن گل نراقی اطلاعات زیادی ندارم جز آنکه همه می‌دانند ایشان با ترانه «مرا ببوس» مشهور شدند و تنها با همین ترانه در خاطره‌ها مانده اند. اما نکته ای که داستان گل نراقی و قطعه «مرا ببوس» را برای من جالب توجه می‌کند، پیوند آن با خاطره جمعی ایرانی و ارتباط آن با وقایع سیاسی روزگار خودش است.

از جمله روایتی که متن ترانه را به ماجرای اعدام افسران سازمان نظامی حزب توده نسبت می‌دهد. البته امروزه دست کم با اطلاعات و اخباری که در اختیار داریم و اسنادی که وجود دارد، می‌دانیم که این روایت و روایتهایی نظیر آن بی اساس است. اما اینکه چطور یک ترانه عاشقانه محزون می‌تواند بار سیاسی پیدا کند و در طول چند دهه بدل به روایتی برای تولید انزجار و نفرت از حاکمیت سیاسی شود، موضوع مورد توجه برای این شیوه تحلیل است. نمی‌دانم می‌دانید یا نه که نخستین اجرای قطعه «مرا ببوس» با صدای خانم «پروانه» ضبط شده و برای اولین بار در موسیقی متن یک فیلم پخش شده است. قطعه ای ساخته مجید وفادار برای فیلمی که ظاهرا خانم ژاله علو در آن بازی می‌کرده و بر روی این ترانه لب خوانی کرده است.

قطعه «مرا ببوس» اولین بار در فیلم اتهام شنیده شد...

بله همین طور است. فیلمی در دهه سی با درام‌های رایج در فیلم‌های ایرانی آن دوران که جدایی مادر از دخترش را با این ترانه توصیف می‌کند. این که چطور یک ترانه ساده در موسیقی فیلم خوانش سیاسی پیدا می‌کند، شاید موضوعی باشد که بتوانیم درباره آن بیشتر صحبت کنیم. اگر چه این موضوع همیشه بخشی از ابهام تاریخ خواهد ماند. همچون آثار بسیاری در زمینه‌های دیگر هنر و ادبیات که کارکردها و فراروایت‌های تاریخی دارند و منشا آن مجهول مانده است. البته باید گفت ویژگی‌های جامعه ایرانی هم در پیدایش این نوع از روایت‌ها موثر است. رفتار جمعی در رابطه با شرح وقایع، همیشه میل به نوعی فرامتن داشته است. متن‌ها نیاز به فرامتنی داشتند که به آنها بُعد و عمق بدهد و یا ماندگاری تاریخی را برای آنها تضمین کند. همین فرامتن‌ها هستند که کارکردهای سیاسی و اجتماعی پیدا می‌کنند.



ربــنـا آتـنـا " تـو " را لطفا

••
❤️
8

نقل قول
Monday 12 March 2018, 17:58
ارسال: #3
RE: مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه
در قطعه «مرا ببوس» چه جنبه‌های فرامتنی سبب ساز ماندگاری آن شدند؟

خب! از چند زاویه باید به تحلیل فرامتن این ترانه پرداخت. درباره این اثر به گمان من بیش از هرچیز باید ویژگی‌های مبارزات سیاسی حزب توده در آن دوره تاریخی را مد نظر قرار دهیم. دراین باره من همیشه به خوانش فرهنگی این جریان سیاسی نگاه انتقادی داشته ام که چطور ماکیاولیسم سیاسی در حزب توده، روایت‌های فرهنگی را هم دربر می‌گیرد و تاریخ فرهنگی ایران با دستبرد و روایت جانبدارانه این گروه سیاسی، بازنویسی و بازخوانی می‌شود. شاهد مثال هم برای این موضوع بسیار دارم ؛ وقایع ساده اجتماعی و فرهنگی در خوانش مجدد حزب توده همیشه تبدیل به رخدادهای هولناک یا تراژیک و دراماتیک شده اند و کارکردهای سیاسی پیدا کرده‌اند.
بخصوص در آن دوران به دلیل محدود بودن دسترسی به اطلاعات و منابع، هر روایت دروغی خیلی سریع می‌توانست حقانیتی پیدا کند و در کارزار مبارزات سیاسی جریان چپ در ایران علیه حاکمیت به کار برود. هر مرگ طبیعی نویسنده و روشنفکری می‌توانست منسوب به قتل و ترور سیاسی شود مثل مرگ صمد بهرنگی و شریعتی و هر که به زندان می‌افتاد ولو به دلایل اقتصادی و حتی بزه اجتماعی، می‌توانست از لیست قهرمانان مبارزات سیاسی سر در بیاورد، مثل بسیاری که نیازی به گفتن نیست! درباره آثار ادبی و هنری هم این شیوه کارایی داشته است. روشی که بخصوص حزب توده آن را خیلی خوب بلد بود. البته این تیپ از خوانش مجدد را در مبارزات گروه‌های سیاسی در بسیاری کشورهای دیگر هم می‌توانیم ردیابی کنیم.



ربــنـا آتـنـا " تـو " را لطفا

••
❤️
8

نقل قول
Monday 12 March 2018, 18:02
ارسال: #4
RE: مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه
با توجه به توضیحات شما، شعری که در وصف اتفاق یا حتی یک عشق زمینی سرود شده، ممکن است به یک رخداد سیاسی نسبت داده شود؟

بله این اتفاق بارها افتاده است. هرچند باید حساب هنر و ادبیات انقلابی را به عنوان یک جریان جدی در هنر و ادبیات معاصر ایران از این شیوه مصادره اثر جدا کنیم. نمی‌توان منکر اثر مستقیم رویدادهای سیاسی مثل واقعه سیاهکل بر شعر نوی فارسی شد. تاثیری که به قدری شدید است که به دوره سیاهکل معروف شده است. اما خب مصادره اثر هم درباره همین واقعه کم روی نداده، بسیاری از ترانه هایی که برای فیلم‌های فارسی آن دوران ساخته می‌شد، بخصوص توسط چریک‌ها و توده ای‌ها، به مبارزات‌ یا وقایع سیاسی نسبت داده می‌شد و کارکرد سیاسی می‌یافت. تا امروز هم برخی تنظیم کننده‌های این قطعات که در قید حیات هستند، بدشان نمی‌آید به این روایات جعلی دامن بزنند یا دست کم برای حفظ شایعات و روایات جعلی سکوت را ترجیح داده اند.

اما فارغ از این فرصت‌جویی‌های سیاسی، به نظر می‌رسد این پتانسیل در رفتار جمعی ایرانی هم وجود دارد. به عبارتی ما از متن به سادگی نمی‌گذریم و یک فرامتنی برایش می‌سازیم. بخصوص آثاری که با اقبال عمومی روبرو می‌شوند، خیلی سریع فرا روایت هایی هم پیدا می‌کنند. میل زیادی برای شنیدن داستان‌های پیرامون خلق آثار هنری و ادبی وجود دارد. کافیست روایت‌های فراوانی را که در حاشیه اشعار شاخص فارسی یا شاعران برجسته هست، بخوانید. از رابطه حافظ با شاخه نبات تا درگیری لفظی بین مولانا و سعدی در غزل معروف «بگشای لب که قند فراوانم آرزوست»، همه نمونه‌های قابل توجهی برای یافتن میل به فرامتن در خوانش مخاطب ایرانی است. روایت هایی جعلی در فرامتن که بدل به بخشی از روایت متن شده است. مرحوم زرین کوب در توصیف این بیت از سعدی که می‌گوید «جهاندیده بسیار گوید دروغ» نظر سعدی را ناظر به فریب خلق نمی‌داند بلکه آن را برای سرگرمی و بخشی از شعر و قصه تفسیر می‌کند. شاید این میل به فرامتن ناشی از رابطه ما با قصه باشد و گروه‌های سیاسی هم از این میل جامعه ما به قصه، به خوبی استفاده کرده‌اند!



ربــنـا آتـنـا " تـو " را لطفا

••
❤️
8

نقل قول


پرش به انجمن:



زمان کنونی: Wednesday 18 July 2018, 05:46