خوش آمدید , میهمان گرامی! ورود or ثبت نام

تغییر رنگ قالب



بستن
پیدا کردن مکان موبایل از ماهواره
aria Amin11001100 19 5958
۸۵ جوجه بلبل خرما در مرز شلمچه تلف شدند
nbtfd234 nbtfd234 0 12
دانستنی‌های جالب از حافظه
nbtfd234 nbtfd234 0 15
چگونه جلوی دزدی اینترنت و وای فای را بگیریم؟
nbtfd234 nbtfd234 0 14
با اخر اسم من یه اسم بنویس(2)
گلایه baran...ai 478 27621
چشم
ashna baran...ai 257 32489
مشاعره با ترانه خوانندگان 5
غزل baran...ai 462 34991
محاسبه رنگ هاله انسان !!
mdark ehdasgostar3 23 8081
تست روانشناسی سن ( بسیار نزدیک به حقیقت )
m.z ehdasgostar3 66 9160
سئو سایت :افزایش ترافیک چه اثری در سئو دارد
toniyo ehdasgostar3 7 1343
همین الان تو چه فکری هستی؟ (22)
گلایه roghayeh 478 12039
درباره ی زناشویی: هرچیزی که برای داشتن یک زندگی مشترک موفق باید بلد باشید
deltasina deltasina 0 24
چطور ازدواج موفق داشته باشیم؟ (جدید ترین تحقیقات روانشناسی دنیا)
deltasina deltasina 0 24
3 تا از بهترین و جدیدترین روش های چاق شدن پایین تنه (کاملا موثر)
deltasina deltasina 0 24
18 تا از بهترین روش های لاغری سریع شکم و پهلو با کمک طب سنتی
deltasina deltasina 0 23
این 6روش درمان کهیر و حساسیتهای پوستی بجای متدهای بی فایده خانگی
deltasina deltasina 0 27
9 تا از بهترین ماسک ها برای شفاف و روشن شدن پوست (تحقیقات جدید)
deltasina deltasina 0 21
گواهینامه ISO
tehcp tehcp 0 19
اگر در جراحی پلکو جراحی افتادگی پلک ، جراح پلاستیک با تجربه و متبحر انتخاب نکنیم چه ع
jarahezibai jarahezibai 0 27
گفتگوی آزاد
admin sina_north 2576 113694
قالب های رایگان و نقش آن در طراحی سایت
sitecode sitecode 0 35
الان داری چه آهنگی گوش میدی ؟
moonlover tree of life 491 87749
کمک پیدا کردن آدرس مالک توسط شماره پلاک ماشین
messi 19 f.s.m 23 32729
نمونه های خیره کننده طراحی رابط کاربری
magbot magbot 0 44
ایجاد بازتاب آینه ای با استفاده از CSS و Reflection.js
magbot magbot 0 38
پذیرش رویکرد طراحی
magbot magbot 0 44
لوکس ترین خرما
nbtfd234 nbtfd234 0 60
تایپک حاضر غایب آواکس.
user kianoosh 111 6541
تاکسی
دایی جان دایی جان 2 91
دوستان آواکسی هر وقت وارد سایت آواکس شدی یه جمله اینجا بنویس.
rapr tree of life 733 79856
عاشقانه ها...
daaviid kianoosh 231 24916
املاک تبریز
املاک تبریز املاک تبریز 0 78
ویرافرم
ویرافرم ویرافرم 0 64
چمن مصنوعی تزئینی
arg89 arg89 0 70
تفاوت عمده سرور مجازی ویندوز و لینوکس
pooyany97 pooyany97 0 71
سطرهای ماندگار
moonlover fatemeh1375 250 23107
جایگزین های بهتر برای سایت ویدیویی یوتیوب
katuk katuk 0 65
من امشب .. (2)
گلایه kianoosh 31 2023
شغل های حوزه وب و طراحی
magbot magbot 0 71
به عنوان طراح وب سایت کدام زبانه نویسی را باید یاد بگیرند؟
magbot magbot 0 63

نماد ها
دسترسی سریع به تاپیکهای مهم
تبلیغات
مطالب منتخب
مطالب پربازدید
مطالب پربازدید
کنکاشی در اقتصاد مقاومتیزمان کنونی: Sunday 16 June 2019, 16:38
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: roghayeh
آخرین ارسال: roghayeh
پاسخ: 1
بازدید: 61
 
امتیاز دهید:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کنکاشی در اقتصاد مقاومتی
Saturday 18 May 2019, 13:59
ارسال: #1
کنکاشی در اقتصاد مقاومتی
کنکاشی در اقتصاد مقاومتی
نویسنده: علی سعیدی

با سه شاخصۀ بنیادی مقاومت یعنی قیام (حرکت در مسیر حق)، استقامت (پایداری در حرکت) و قوام (حفظ توازن و تعادل در حرکت)، می‌توانیم ویژگی‌ها و الزامات اقتصاد مقاومتی را شناسایی کنیم.

جامعه‌ای که به آرمان‌های متعالی و ارزش‌هایی والا در زندگی معتقد است و تلاش دارد در مسیر این اعتقادها و باورها گام بردارد، با مشکلات و خصومت‌های متعددی مواجه است. یکی از حربه‌های اصلی مخالفان و دشمنان این جامعه، دراختیارگرفتن مجاری مالی و اقتصادی و درتنگناقراردادن آن در زندگی مادی است با این هدف که مشکلات مالی و اقتصادی، آن جامعه را از پیگیری اهداف و آرمان‌هایش بازدارد یا لااقل از سرعت حرکت آن بکاهد. بنابراین، برای چنین جامعه‌ای که قصد حرکت در مسیر ارزش‌ها و اعتقادات را خود دارد، ایمن‌سازی در برابر فشارها و تحریم‌های اقتصادی ازیک‌سو و بسترسازی درجهت تأمین منابع و ثروت کافی برای پیمودن آن مسیر، ایجاب می‌کند که اقتصاد خود را، به‌مثابۀ بخشی از زندگی اجتماعی، مقاوم‌سازی کنند. بدین ترتیب، نظریه‌پردازی در جهت تبیین و احصای مؤلفه‌ها و شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی ضرورت پیدا می‌کند.

در نظر اول، عده‌ای اقتصاد مقاومتی را سیاستی تدافعی در وضعیت تشدید تحریم‌های اقتصادی می‌دانند. به عقیدۀ آن‌ها، زمانی‌که تحریم‌های اقتصادی جدی و همه‌جانبه‌ای به اقتصادی وارد می‌شود، اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند که دولت سیاست‌های انقباضی شدیدی را در پیش گیرد و با کاهش هزینه‌ها و تبعاً خدمات عمومی، کسری بودجۀ خود را کنترل کند و ازسوی‌دیگر، مردم با کاهش مصرف خود و تحمل سیاست‌های ریاضتی، با دولت همکاری کنند تا دورۀ این تحریم‌ها سپری شود. در این رویکرد، اقتصاد مقاومتی فشار مضاعفی را بر معیشت مردم وارد می‌کند و طبیعتاً تحمل چنین وضعیتی نه برای مردم و نه برای دولت، نمی‌تواند چندان تدوامی داشته باشد و دیریازود این ریاضت تحمیلی خارجی، باید متوقف شود. بنابراین، دولت تحت فشار قرار می‌گیرد که با تحریم‌کنندگان وارد مذاکره شود و حتی درصورت نیاز، امتیازاتی را هم به آنان واگذار کند و از مواضع خود دست بکشد تا با توقف تحریم‌ها،‌ اقتصاد کشور از وضعیت مقاومتی خارج شود.

در کنار این تفسیر مضیق از اقتصاد مقاومتی، عده‌ای آن را ناظر به روابط اقتصادی با دیگر کشورها می‌دانند. به نظر این دسته، اقتصاد مقاومتی به معنای تلاش در جهت تأمین عمدۀ نیازهای کشور در داخل و پرهیز از واردات است به‌گونه‌ای‌که اقتصاد به سمت خودکفایی حرکت کند. طبق این رویکرد، اقتصاد مقاومتی تنها منحصر به وضعیت تحمیل تحریم‌ها یا تشدید آن‌ها نیست بلکه اقتصاد تاحدممکن باید به خود متکی باشد و تولید و مصرف به‌گونه‌ای مدیریت شود که با استفاده از منابع داخلی، اکثر نیازهای مصرفی پوشش داده شود. هرچند اتخاذ این تفسیر باعث کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد داخلی می‌شود اما اقتصادی بسته، لزوماً نمی‌تواند به رشد مطلوب دست یابد و چه بسا با اعمال این سیاست، بسیاری از فرصت‌های تولید ثروت از میان برود.

به نظر می‌رسد برای موشکافی و تبیین این اصطلاح، بهتر باشد از تعریف لفظی آن آغاز کنیم چراکه واژۀ «مقاومت» در ادبیات دینی و انقلابی ما، جایگاه منحصربه‌فردی دارد. مقاومت از ریشۀ «قوم» و هم‌ریشۀ مستقیم و قوام و استقامت و قیام است که هر کدام از این واژه‌ها معانی بسیار عمیقی را در خود نهفته دارند.

در ادبیات قرآنی، «قوام» به معنی رعایت حد اعتدال و میانه‌روی به کار رفته است. در آیۀ ۶۷ سورۀ فرقان «الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما»، خداوند به مؤمنان توصیه می‌کند که در انفاق‌کردن (یا خرج‌کردن) نه اسراف و زیاده‌روی کنند و نه اقتار و خست به خرج دهند بلکه حد اعتدال و قوام را رعایت کنند. در تفسیر مجمع البیان، ذیل این آیه، مقصود از قوام زندگى را چیزى دانسته است که انسان را بى‏نیاز کرده، استوار دارد (ترجمه مجمع البیان،‌ ج 17: 224). همچنین در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «و القوام و ضده المکاثره» (حکیمی، 1386،‌ ج4: 32)

همچنین در فرهنگ لغات، قوام را به معنی عدل و اعتدال معنی کرده‌اند (التحقیق فی کلمات القرآن، ج۹، ص ۳۴۱؛ المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی1، ج۲،‌ ص۵۲۰). همچنین، کتاب العین ذیل واژۀ قوام آورده است: «و القِوَامُ من العيش: ما يُقِيمُكَ، و يغنيك… قِوَامُ كل شي‏ء: ما استقام به» (کتاب‌العین، ج۵، ص ۲۳۳).

استقامت، دلالت بر طلب قیام در امر یا عملی ارادی یا طبیعی می‌کند همان‌طور که در آیات «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» (هود، ۱۱۲) و «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» (فصلت، ۳۰) و «فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ» (توبه، ۷) این واژه به معنای طلب قیام و ارادۀ تداوم در آن امر و به انجام‌رساندن آن است (التحقیق فی کلمات القرآن2، ج۹، ص ۳۴۲-۳۴۳). همچنین مجمع‌البحرین، استقامت در کار را به معنای تمام‌کردن آن گرفته است (مجمع‌البحرین3،‌ ج۶، ص۱۴۸)

خداوند در آیات بسیاری،‌ مؤمنان را دعوت به استقامت و پایداری در راه حق کرده است. در حقیقت، در کنار قیام به امر الهی، استقامت و مقاومت در این راه نیز لازم است و بدون مقاومت، تداوم مسیر ایمان محقق نمی‌شود. به عبارت دیگر، گام اول در مسیر توحید، ایمان آوردن و پذیرفتن حق است اما شرط رسیدن به مقصد، مداومت و مقاومت در مسیر حق است. البته این پایداری در مسیر حق باید همراه با اعتدال و قوام صورت گیرد و لذا حرکت انسان به سوی حق ضرورتاً باید متوازن و همه‌جانبه باشد و این توازن خود جزئی از حق است که باید رعایت شود.

این مرور اجمالی بر معانی قرآنی مقاومت و واژه‌های هم‌ریشۀ آن، چند نکته را روشن می‌کند: اول آنکه ایمان‌آوردن به تنهایی برای رسیدن به سعادت و کمال، کفایت نمی‌کند و در کنار ایمان، که امری قلبی و درونی است، «قیام به حق» هم لازم است که در واقع همان عمل صالح و بروز بیرونی ایمان قلبی است. به بیان دیگر، ایمان و اعتقاد قلبی به مبدأ هستی، نقطۀ پایان نیست بلکه نقطۀ شروعی است برای پیمودن مسیری متعالی به سمت حق؛ انسان پس از آنکه ایمان آورد، خود را آمادۀ «حرکت» در مسیر توحید می‌کند و شاید به‌همین خاطر باشد که قرآن، ایمان و عمل صالح را ملازم یکدیگر می‌داند به‌گونه‌ای‌که یکی بدون دیگری، ناقص و ناکافی است. بدون عمل صالح و قیام در راستای اعتقادات و باورها، نه تنها کمالی برای انسان محقق نمی‌شود بلکه ایمان قلبی او نیز دچار نقصان خواهد شد و در معرض نابودی قرار خواهد گرفت. قیام به حق،‌ از ایمان حراست و آن را تقویت می‌کند و باعث کاهش آسیب‌پذیری انسان در برابر وسوسه‌ها و هوس‌ها و القائات شیطانی می‌شود.

نکتۀ دوم اینکه حرکت در مسیر حق مستلزم پایداری و استقامت است و بدون آن، طی طریق و رسیدن به مقصد ممکن نیست. از این روست که مسیر رسیدن به حق، «صراط مستقیم» نامیده شده است.

نکتۀ آخر اینکه حرکت در مسیر رسیدن به تعالی نیازمند توازن و اعتدال یا قوام است و بنابراین، در پرورش و رشد استعدادها برای رسیدن به حق، هماهنگی لازم است.

اکنون با این سه شاخصۀ بنیادی مقاومت یعنی قیام (حرکت در مسیر حق)، استقامت (پایداری در حرکت) و قوام (حفظ توازن و تعادل در حرکت)، می‌توانیم ویژگی‌ها و الزامات اقتصاد مقاومتی را شناسایی کنیم. پیش از ورود به این بحث،‌ ذکر چند مقدمه ضروری است.

اولاً این سه مؤلفه تنها مربوط به حوزۀ مسائل اقتصادی انسان و جامعه نیست بلکه در همۀ حوزه‌های زندگی معنوی و مادی باید این مؤلفه‌ها را رعایت کرد.

ثانیاً بر خلاف رویکردهای متعارف غربی، اسلام قائل به تفکیک اقتصاد از دیگر عرصه‌های زندگی نیست بلکه شریعت و آموزه‌های اسلام، با نگاهی جامع و هماهنگ، همۀ عرصه‌های زندگی را مدنظر قرار دارند؛‌ و این هماهنگی نه تنها بین عرصه‌های مختلف جامعه (یعنی اقتصاد، سیاست و فرهنگ) وجود دارد بلکه بین زندگی معنوی و زندگی مادی نیز برقرار است. لذا بحث از اقتصاد مقاومتی بدون لحاظ‌کردن جنبه‌های سیاسی و فرهنگی زندگی انسان، ممکن نیست.

با درنظرگرفتن این ملاحظات، می‌توان گفت عنصر قیام در حوزۀ اقتصاد، به معنی حرکت جهادگونه در جهت تولید ثروت است؛ عنصر استقامت به معنی اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهایی است که باعث تقویت و ثبات حرکت اقتصادی و در راستای کاهش آسیب‌پذیری آن هم از جنبه‌های درونی (مدیریت تولید و مصرف داخلی) و هم از جنبه‌های بین‌المللی (سامان‌دهی تجارت خارجی و نقش‌آفرینی در اقتصاد جهانی) شود؛ عنصر قوام به معنی توجه همه‌جانبه و رشد هماهنگ همۀ بخش‌های اقتصادی اعم از کشاورزی،‌ صنعت و خدمات و پرهیز از تک‌محصولی‌شدن و همچنین توزیع متعادل منابع و فرصت‌ها و ثروت‌ها و جلب مشارکت همۀ آحاد جامعه در راستای محو فقر است. بنابراین، اقتصاد مقاومتی ناظر به حرکت و تحول «جهادگونه» و «باثبات» اقتصاد جامعه به‌صورت «هماهنگ و منسجم» به سوی تولید ثروت است. با این تبیین، اقتصاد مقاومتی نه تنها راهبردی اساسی برای مدیریت کلان اقتصادی در طول زمان و با توجه به افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است بلکه می‌تواند به‌مثابۀ شاخصی برای سنجش و رتبه‌بندی اقتصادهای مختلف به کار رود.



1. (الْقِوَامُ) بِالْكَسْرِ مَا يُقِيمُ الْإِنْسَانَ مِنَ القُوتِ و (القَوَامُ) بِالْفَتْحِ العَدْلُ وَ الاعتِدَالُ قَالَ تَعَالَى «وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»

أَيْ عَدْلًا وَ هُوَ حَسَنُ (القَوَامِ) أَيِ الاعْتِدَال‏ (المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، ج۲،‌ ص۵۲۰)

2. الاستقامة استفعال: و يدلّ على طلب قيام في الأمر إراديّا أو طبيعيّا أو عملا، كما في: فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ- 11/ 112. إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا*- 41/ 30 . فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ- 9/ 7 يراد طلب القيام و ارادة أن يدوم الأمر و فعليّته و ينصب نفسه في ذلك الأمر، أى في العمل بالأمر، (التحقیق فی کلمات القرآن، ج۹، ص ۳۴۲-۳۴۳)

3. و اسْتَقَامَ الأمر: تم. (مجمع‌البحرین،‌ ج۶، ص۱۴۸)
نقل قول


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تحلیلی تاریخی بر غرب‌زدگی در اقتصاد ایران roghayeh 0 80 Saturday 18 May 2019 14:02
آخرین ارسال: roghayeh
  اقتصاد مقاومتی در خودرو یعنی چه؟ شقایق 0 530 Tuesday 29 March 2016 13:54
آخرین ارسال: شقایق
  اقتصاد دنیا در هفته ای که گذشت sana 0 502 Thursday 14 May 2015 13:34
آخرین ارسال: sana
  سخنرانی وزیر اقتصاد در آمریکا minoo 0 389 Saturday 11 October 2014 20:00
آخرین ارسال: minoo
  چرا نفت در اقتصاد ایران طلای سیاه نیست؟ saye 0 400 Wednesday 07 May 2014 08:05
آخرین ارسال: saye

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Sunday 16 June 2019, 16:38