تصاویری زیبا از طبیعت
admin گلایه 37 964
سالگرد ازدواج؛ اغاز زیباترین سفر و انتخاب همسفر زندگی ات مبارک(sana) جان
گلایه parisima 109 3227
جواب‌نفر قبلی رو بده از نفر بعدی سوال کن (33)
moonlover parisima 806 6187
طبیعت در زمستان
moonlover گلایه 17 581
دارم ندارم (2)
گلایه شقایق جون 373 2163
اگه نفر قبلیت بگه دوست دارم چی کار میکنی ؟!!
user شقایق جون 642 17087
هستی یا نیستی ؟ (11)
moonlover شقایق جون 742 5097
عکس هایی با زاویه مناسب
گلایه گلایه 73 1143
عکس از هنر آشپزی آواکسی ها ( زود بیایید بچه ها)
moonlover elina 230 11039
طبیعت ، قبل و بعد از فصل پاییز (تصاویر)
گلایه گلایه 8 39
عکس های هنری با غذاها
saye گلایه 131 2057
طریقه تزیین کدو تنبل در کارگاه
گلایه گلایه 15 67
گالری عکس داریوش اقبالی
mosy rele داریوش s t 62 51114
گزیده ای از یک کتاب
mohsenshiri1388 mohsenshiri1388 660 11919
گل رز قرمز
raha گلایه 46 554
کاربران تازه وارد، برای اشنایی با اعضای دیگر وارد شوید
moonlover داریوش s t 417 19124
عکس : زیباترین گلهای رز زرد
sina گلایه 13 3302
الان چه حسی داری ؟؟؟با شکلک نشون بده ...(1)
sana sana 797 15431
حیوانات خانگی یک شاهزاده اماراتی!+عکس
گلایه گلایه 9 54
من عاشـــــق همســـــرم هســــــــتم
sana sana 95 8029
همین الان تو چه فکری هستی؟ (14)
misha sana 300 2879
سلفی رضا رویگری و شهرام قائدی
گلایه azish 1 23
تذکر بر محبت بیش از اندازه ... .
علی7 moonlover 9 123
سومین نی نی آواکس ؛ رسیدنت بخیر فرشته ی کوچولو ♥
moonlover sana 8 85
سلفی بهنوش بختیاری
گلایه گلایه 0 19
مینوی عزیز،خاتون خوب قصه (گلایه) تولدت مبارک
دایی جان گلایه 144 5639
دعوت رسمی برای سه شنبه 10 آبان
sana sana 56 1910
رضا صادقی با این عکس و متن، برای مرتضی پاشایی التماس دعا کرد
گلایه گلایه 0 29
اگرهای ممنوع در زندگی مشترک
گلایه گلایه 0 18
حسادت تهدید جدی برای سلامت روان
گلایه گلایه 0 18
چند خط برای ...
sama گلایه 1684 72821
من امروز... (2)
غزل azish 292 5306
بیا بگو همین الان دلت چی میخواد؟(3)
مونا azish 808 7879
شعروگرافی (2)
moonlover گلایه 773 15338
اشک بود و اشک،،،،،،،،،
sevda joon گلایه 13 126
گفتگوی آزاد
admin misha 1890 18250
وقتی حالت گرفته است یا به قولی قاطی هستی...چی آرومت میکنه؟
setare sahar r.amiri 152 6867
میخواهیم بخوریم به سلامتیه......
ruzbeh_2008 r.amiri 922 45040
راه موفقیت در زندگی با بیان 100روش برای زندگی بی دغدغه
علی7 علی7 0 24
♥ پریسا, چهارمین نی نی اواکسمون ، دختر بابک ♥
rbabak62 moonlover 105 1327

نام سال های شمسی بر اساس نام حیواناتزمان کنونی: Saturday 01 November 2014, 07:23
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: omid
آخرین ارسال: omid
پاسخ: 1
بازدید: 691
Wednesday 09 June 2010, 10:18
1
نام سال های شمسی بر اساس نام حیوانات

nclick="return top.js.OpenExtLink(window,event,this)" target=_blank>تعیین نام سال های شمسی


 ترکان ابیغوری برای هر سال نام حیوانی را نهاده بودند که ایرانی ها نیز به تدریج از آنها استفاده کردند این اسامی عبارتند از :

موش و بقر و پلنگ و خرگوش و شمار                  زین چهار چو بگذری نهنگ آید و مار

آنگاه به  اسب بر گوسفند است حساب                     میمون و مرغ و سگ و خوی آخر کار

برای تشخیص اینکه هر سال با کدام یک از این نامها مطابقت دارد از سال خورشیدی عدد 6 را کم

می کنیم حاصل را بر عدد 12 تقسیم کرده ، عدد باقیمانده را در نظر بگیرید از شماره یک از موش

شروع به شمردن کنید نام هر حیوانی با عدد باقیمانده مطابقت کرد سال

همان حیوان است .

۱۱۴+۱۱=۱۳۷۹/۱۲            ۱۳۷۹=۶-۱۳۸۵                  ۱۳۸۵  سال سگ

ملل گوناگون، عقايد و باورهاي متفاوتي درباره پيدايش سال شمار موچه و حيوانات آن دارند كه تحليل و بررسي آنها ما را به زواياي جديدي از شناخت اين شيوه گاهشماري رهنمون خواهد بود.

ايرانيان بر اين باورند كه حيوانات دوازده‌گانه اين دوره، متصديان حمل زمين‌اند و بصورت ضمني بر اين نكته اشاره دارند كه اين وظيفه از بدو خلفت بر عهده آنها موكول بوده است. اين باور ايراني از عقايد ديرينه‌اي نشأت گرفته است كه زمين را بصورت سطح صافي تصور مي‌كرده‌اند كه بر روي حيوانات مختلف (لاك‌پشت، گاو، ماهي و ...) قرار دارد.

نمود اين باور قدما را در توجيه علّت زمين‌لرزه مي‌توان مشاهده كرد. ايرانيان بر اين عقيده بوده‌اند كه زمين بر روي شاخ گاوي قرار دارد. هرگاه گاو براي رفع خستگي زمين را از شاخي به شاخ ديگرش منتقل مي‌كرد، زلزله‌اي به وقوع مي‌پيوست؛ و يا عقيده مردم ژاپن كه «از قديم باور داشته‌اند ماهي بزرگ «نامازو» كه زمين بر پشت اوست، با تكان دادن دمش زمين‌لرزه بار مي‌آورد ...»

عقيده چيني‌ها و ژاپني‌ها در مورد نحوه پيدايش سالشمار حيواني. مشابه است. زيرا اين تقويم در روزگار باستان از چين به ژاپن رفته است. دكتر هاشم رجب‌زاده در اين باره مي‌نويسد:

«بنابر افسانه‌ها[ي ژاپني] چون خدايان 12 حيوان داوطلب خواستند تا از سوي آنها جهان آدميزادگان را زير نظر بگيرند، موش پيش از همه جانوران نزد خدايان رفت و آمادگي خود را نشان داد ...».

در باور مردمان خاور دور، حيوانات اين دوره ناظران جهان آدميان‌اند.

در باب عقيده تركان قديم درباره پيدايش سالشمار حيواني. محمود كاشغري در «لغات‌الترك» خود (تأليف 466 ه‍ .ق) اطلاعات ذيقيمتي را بدست داده، داستان جالب توجهي را نقل مي‌نمايد:


«
يكي از خاقانهاي ترك مي‌خواهد كه تاريخ وقوع جنگي را بداند، ممكن نمي‌شود. از اينروي با ملتش مشورت مي‌كند و در انجمن اعلام مي‌دارد كه همانطور كه ما درباره تاريخ وقوع اين جنگ دچار سردرگمي شديم. آيندگان نيز سردرگم خواهند شد. بنابراين ما اكنون به تعداد دوازده (ماه و) برج آسمان دوازده سال را نامگذاري مي‌كنيم، تا شمارشهايمان را از گذر اين سالها بفهميم. اين در ميانمان يادگاري باشد. فراموش نشدني، ملّت هم پيشنهاد خاقان را تأييد مي‌كند.
خاقان به اين مناسبت به شكار مي‌رود و فرمان مي‌دهد كه حيوانات را به سوي رود «ايلا» برانند. اين يك رودخانه بزرگ است. مردم حيوانات را به تنگنا انداخته به سوي رودخانه مي‌رانند. بعضي از اين حويانات را شكار مي‌كنند و تعدادي از آنها خود را به اب مي‌زنند. دوازده حيوان از آن ميان از آب مي‌گذرند. نام هر يك از اين حيوانات به سالي داده مي‌شود. نخستين اين حيوانات سيچغان (موش) بوده ... نام نخستين سال «سيچعان ييلي» (سال موش) گذاشته مي‌شود. بعد نام حيواناتي كه يكي بعد از ديگري از اب گذشته بودند به ترتيب به سالها داده مي‌شود: «اود ييلي» (سال گاو) و ...»
مواردي در اين داستان به چشم مي‌خورد كه محتاج تحقيق و تتبع بيشتري است. نخست اينكه داستان در زمان خاقاني ترك به وقوع پيوسته است. ليكن قديمي‌ترين خاقان ترك مذكور در تاريخ «بومين خاقان» (وفات 3-552 ميلادي) مي‌باشد. امّا پيش از اين تاريخ نيز سالشمار موچه وسيعاً مورد استفاده قرار مي‌گرفته است، بنابراين سكوت علم تاريخ درباره خاقانات ماقبل «بومين خاقان» هرگونه توضيح بيشتر در اين زمينه را ناممكن ساخته است.

نكته ديگر آنكه داستان به شكار حيوانات توسط خاقان در معيت عموم مردم اشاره دارد، كاشغري از نوعي شيوه شكار جمعي كه در ميان تركان آن روزگار (قرن 5 ه‍) رواج داشته با عنوان «سيغير» نام برده، در ذيل اين ماده مي‌نويسد:
«
سيغير: نوعي از شكار شاهان با رعايا و آن ‌چنان است كه شاه مردم را در بيشه‌ها و بيابانها پراكنده مي‌سازد تا وحوش را گرد آورند و به سوي او برانند و او مي‌ايستد و پيش روي خود تير مي‌اندازد، بي‌آنكه در طلب شكار رنج برده باشد
ماركوپولو، سياح مشهور اروپايي نيز در سفرنامه خود وجود چنين شيوه شكاري رادر ميان مغولها گزارش كرده است. در داستان «بوغاچ بگ» از حماسه «قورقوت آتا» نيز كه يكي از قديمي‌ترين متون زبان تركمني‌ست، چنين شكاري به تصوير كشيده شده است.

و امّا نكته آخر اين است كه وقايع داستان در حوالي رود «ايلا» اتفاق افتاده است. «ايلا» يكي از رودهاي «هفت آب» يا «جيته سو» است كه در جنوب قزاقستان كنوني جريان داشته و از شمال شرقي «آلماتي» پايتخت اين كشور گذشته به درياچه «بالخاش» مي‌ريزد. نام كنوني آن رود «ايلي» است. كاشغري در ذيل ماده «ايلا» مي‌نويسد:

«ايلا: نام رودي است و بر دو كرانه آن دو قبيله نرك يعني يغما و تخسي و طائفه‌اي از چگل فرود آيند و سكني گيرند ...»
كاشغري از سال دوّم دور موچه با نام «اود ييلي» ياد كرده و ذر جايي ديگر اين واژه را لغتي ويژه قبيله چگل دانسته است. بنابراين از مجموع اين قضايا مي‌توان چنين احتمال داد كه كاشغري داستان مزبور را از زبان قبايل وادي «ايلا» و احتمالاً «چگلي» استماع و ضبط كرده است.

قدر مسلم محمود كاشغري اين روايت مردمي را از زبان تركان شنيده و لذا نمي‌توان به اظهارات او مبني بر اينكه مبتكر اين تقويم حاقان تركان بوده استناد نمود. در هر صورت نفس داستان ممكن است بازتابي از يك واقعه تاريخي باشد كه در زير غبار هزاران سال مدفون شده است.

تركمنها روايت پند‌آميزي در مورد پيدايش سالشمار حيواني دارند. روزي تمامي حيوانات به پيشواز سال جديد مي‌روند. شتر كه به قد و بالاي خود مغرور شده بود گفت: «حتماً پيش از همه سال جديد را خواهم ديد.» امّا موش كوچك با زرنگي تمام روي سر شتر جهيده و پيش از همه، سال جديد را مي بيند. شتر كه مات و مبهوت مانده بود، از تمامي دوازده حيوان دوره كه موفق به مشاهده سال جديد شده بودند عقب مي‌ماند وبدين ترتيب غرور شتر باعث مي شود كه جايي در دوره موچه نداشته باشد. اين روايت به مدد مايه اخلاقي و پندآميز آن كه نهي از غرور است، در ميان تركمنها نسل اندر نسل نقل شده و بصورت ضرب‌آلمثل درآمده است: «دويه بوينونا بويسانيپ ييلدان كور قاليپدير!» يعني (شتر به علّت مباهات به گردنش از مشاهده سال جديد محروم مانده است.)


بردي‌نظر خداي‌نظرف، شاعر خوش‌قريحه و نامدار تركمن بر پايه اين روايت شعري زيبا سروده است:
حيوان‌لار ايچينده كيم بولسا اولي


گفتند هر كس در ميان حيوانات بزرگترباشد

ييل باشي بولمالي دييليپدير ولي
بايد «ييل‌باشي» (سال اوّل) شود
بارديغين بيلديريپ سيغير مولاپدير
گاو براي ابراز وجود ماما كرد
يونه ايّام اونونگ شاخينا چيقان
اما موش كه فرز و چالاك بر شاخ او
سيچان سيپينجيراپ مورتون تاولاپدير
پريده بود، سبيلش را تاب داد
ايل ايچينده گزيپ يورن گوررونگ بو
روايتي است كه در ميان مردم نقل مي‌شود
بيله‌موق بو واقا هاچان بولوپدير؟
نمي‌دانم اين واقعه كي اتفاق افتاده؟
يونه غرض حيله بيلن آل بيلن
ولي به هر حال با مكر و حيله
ييل باشي يسرجه سيچان بولوپدير.
موش بدتركيب «ييل باشي» شده است.
تركمنها سال موش را كه اولين سال هر دوره مي‌باشد «ييل باشي» مي‌نامند كه به معناي سال آغازين يا مبدأ است، در روايت منظوم فوق «گاو» پس از «موش» سال جديد را مشاهده كرده و لذا مقام دوّم را در دوره سالشمارحيواني احراز مي‌نمايد.


امضاء نایاب ترین چیزها در جهان دوست صمیمی است
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  طالع بینی و تحلیل شخصیت بر اساس گروه خونی tarang 3 409 Friday 20 November 2009 23:14
آخرین ارسال: mr.Pedram
  چرا اساس تقویم هجری قمری، با تقویم قمری مصوب کشور ما تفاوت دارد!؟ primary_key 0 143 Tuesday 20 October 2009 04:21
آخرین ارسال: primary_key
  دوستی بین حیوانات mr.Pedram 8 473 Saturday 31 January 2009 03:10
آخرین ارسال: mr.Pedram

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Saturday 01 November 2014, 07:23

X پیشنهاد ویژه بهار
ست ویژه سارافون و گردنبد به قیمت باور نکردنی 39 هزار تومان
X فروش ویژه
کیف تبلت اسپیکر دار