خوش آمدید , میهمان گرامی! ورود or ثبت نام

تغییر رنگ قالب



بستن
سلفی ترلان پروانه در کنار مریلا زارعی، حمید فرخ نژاد
گلایه sahar.m 1 98
اسمی که نفر قبلی گفته تو فامیلاتون هست؟ (3)
moonlover گلایه 365 4415
هستی یا نیستی؟ (15)
مونا گلایه 336 3659
گفتگوی آزاد
admin aziz65 4239 69067
موهای کاشته شده کی رشد می کنند
rodabeh68 sahar.m 1 32
دانلود کتاب الکترونیک سحر هاروت و ماروت $
admin admin 0 18
دانلود کتاب الواح تعویذات $
admin admin 0 22
دانلود کتاب مجموعه شش رسائل $
admin admin 0 27
دانلود کتاب الکترونیک بیست باب در اسطرلاب $
admin admin 0 22
مقاوم سازی ساختمانها
hadisrahi hadisrahi 0 25
او ""مـــــــــرد"" است
دایی جان گلایه 62 1213
آنجه که درباره هموروئید یا بواسیر باید بدانیم
rodabeh68 rodabeh68 0 27
♥♥یه جمله برای مخاطب خاصت بنویس♥♥
moonlover گلایه 315 5625
به او بگویید دوستش دارم
علیرضاتنها گلایه 56 1794
زایمان زود رس با پنیر
گلایه گلایه 0 20
مصرف خیار در دوران بارداری
گلایه گلایه 0 18
جواب نفر قبلی رو بده و از نفر بعدی سئوال کن (44)
مونا گلایه 252 3479
نحوه آرایش لب های باریک و لبهای پهن
گلایه گلایه 0 23
نحوه لباس پوشیدن خانم های چاق
گلایه گلایه 0 20
سری جدید عکس های جالب و خنده دار (2)
گلایه گلایه 3 32
سری جدید عکس های جالب و خنده دار (1)
گلایه گلایه 9 52
کاریکاتورهای دیدنی و جذاب (1)
گلایه گلایه 4 30
شادمهر برمیگردد/با سید حسن خمینی صحبت کرده ایم
گلایه گلایه 1 81
پس از حبیب، شادمهر هم به ایران می آید؟
گلایه گلایه 5 218
واکنش به شایعه بازگشت شادمهر و ساخت پر پرواز 2
گلایه گلایه 1 95
شایعه بازگشت شادمهر جدی شد
گلایه گلایه 3 137
پاسخ جنجالی شادمهر عقیلی در مورد بازگشتش به ایران!
گلایه گلایه 0 22
همین الان تو چه فکری هستی؟ (19)
گلایه گلایه 559 11803
مشاعره با ترانه خوانندگان 5
غزل گلایه 93 2020
دانلود كشكول در باب آموزش علوم غريبه و طلسمات$
254992 فاضل شهسوار 2 248
پیچیده عطر چادرت , در کل اشعارم
گلایه گلایه 27 634
آغوش
دایی جان گلایه 774 18879
کاش می شد...
fatemeh1375 گلایه 524 14999
می ترسم ....
گلایه گلایه 75 1473
براي عزيز از دست رفته ام ...
sama گلایه 113 15115
♣♣♣ وصف حال یا احساستان را با یک شعر بگید ♣♣♣
moonlover گلایه 531 12697
گزیده ای از یک کتاب(3)
mohsenshiri1388 mohsenshiri1388 512 14283
دانلود آهنگ "شیدایی" حامد همایون + متن آهنگ
saye saye 0 32
دانلود آهنگ "دنیای من" حامد همایون+ متن آهنگ
saye saye 0 31
لیست کتاب های علوم غریبه ( درخواستی )
admin admin 2 523

نماد ها
دسترسی سریع به تاپیکهای مهم
تبلیغات
مطالب منتخب
مطالب پربازدید
مطالب پربازدید
نام سال های شمسی بر اساس نام حیواناتزمان کنونی: Tuesday 17 January 2017, 01:14
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: omid
آخرین ارسال: omid
پاسخ: 1
بازدید: 179
 
امتیاز دهید:
  • 50 رأی - میانگین امیتازات : 3.46
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نام سال های شمسی بر اساس نام حیوانات
Wednesday 09 June 2010, 10:18
ارسال: #1
نام سال های شمسی بر اساس نام حیوانات

nclick="return top.js.OpenExtLink(window,event,this)" target=_blank>تعیین نام سال های شمسی


 ترکان ابیغوری برای هر سال نام حیوانی را نهاده بودند که ایرانی ها نیز به تدریج از آنها استفاده کردند این اسامی عبارتند از :

موش و بقر و پلنگ و خرگوش و شمار                  زین چهار چو بگذری نهنگ آید و مار

آنگاه به  اسب بر گوسفند است حساب                     میمون و مرغ و سگ و خوی آخر کار

برای تشخیص اینکه هر سال با کدام یک از این نامها مطابقت دارد از سال خورشیدی عدد 6 را کم

می کنیم حاصل را بر عدد 12 تقسیم کرده ، عدد باقیمانده را در نظر بگیرید از شماره یک از موش

شروع به شمردن کنید نام هر حیوانی با عدد باقیمانده مطابقت کرد سال

همان حیوان است .

۱۱۴+۱۱=۱۳۷۹/۱۲            ۱۳۷۹=۶-۱۳۸۵                  ۱۳۸۵  سال سگ

ملل گوناگون، عقايد و باورهاي متفاوتي درباره پيدايش سال شمار موچه و حيوانات آن دارند كه تحليل و بررسي آنها ما را به زواياي جديدي از شناخت اين شيوه گاهشماري رهنمون خواهد بود.

ايرانيان بر اين باورند كه حيوانات دوازده‌گانه اين دوره، متصديان حمل زمين‌اند و بصورت ضمني بر اين نكته اشاره دارند كه اين وظيفه از بدو خلفت بر عهده آنها موكول بوده است. اين باور ايراني از عقايد ديرينه‌اي نشأت گرفته است كه زمين را بصورت سطح صافي تصور مي‌كرده‌اند كه بر روي حيوانات مختلف (لاك‌پشت، گاو، ماهي و ...) قرار دارد.

نمود اين باور قدما را در توجيه علّت زمين‌لرزه مي‌توان مشاهده كرد. ايرانيان بر اين عقيده بوده‌اند كه زمين بر روي شاخ گاوي قرار دارد. هرگاه گاو براي رفع خستگي زمين را از شاخي به شاخ ديگرش منتقل مي‌كرد، زلزله‌اي به وقوع مي‌پيوست؛ و يا عقيده مردم ژاپن كه «از قديم باور داشته‌اند ماهي بزرگ «نامازو» كه زمين بر پشت اوست، با تكان دادن دمش زمين‌لرزه بار مي‌آورد ...»

عقيده چيني‌ها و ژاپني‌ها در مورد نحوه پيدايش سالشمار حيواني. مشابه است. زيرا اين تقويم در روزگار باستان از چين به ژاپن رفته است. دكتر هاشم رجب‌زاده در اين باره مي‌نويسد:

«بنابر افسانه‌ها[ي ژاپني] چون خدايان 12 حيوان داوطلب خواستند تا از سوي آنها جهان آدميزادگان را زير نظر بگيرند، موش پيش از همه جانوران نزد خدايان رفت و آمادگي خود را نشان داد ...».

در باور مردمان خاور دور، حيوانات اين دوره ناظران جهان آدميان‌اند.

در باب عقيده تركان قديم درباره پيدايش سالشمار حيواني. محمود كاشغري در «لغات‌الترك» خود (تأليف 466 ه‍ .ق) اطلاعات ذيقيمتي را بدست داده، داستان جالب توجهي را نقل مي‌نمايد:


«
يكي از خاقانهاي ترك مي‌خواهد كه تاريخ وقوع جنگي را بداند، ممكن نمي‌شود. از اينروي با ملتش مشورت مي‌كند و در انجمن اعلام مي‌دارد كه همانطور كه ما درباره تاريخ وقوع اين جنگ دچار سردرگمي شديم. آيندگان نيز سردرگم خواهند شد. بنابراين ما اكنون به تعداد دوازده (ماه و) برج آسمان دوازده سال را نامگذاري مي‌كنيم، تا شمارشهايمان را از گذر اين سالها بفهميم. اين در ميانمان يادگاري باشد. فراموش نشدني، ملّت هم پيشنهاد خاقان را تأييد مي‌كند.
خاقان به اين مناسبت به شكار مي‌رود و فرمان مي‌دهد كه حيوانات را به سوي رود «ايلا» برانند. اين يك رودخانه بزرگ است. مردم حيوانات را به تنگنا انداخته به سوي رودخانه مي‌رانند. بعضي از اين حويانات را شكار مي‌كنند و تعدادي از آنها خود را به اب مي‌زنند. دوازده حيوان از آن ميان از آب مي‌گذرند. نام هر يك از اين حيوانات به سالي داده مي‌شود. نخستين اين حيوانات سيچغان (موش) بوده ... نام نخستين سال «سيچعان ييلي» (سال موش) گذاشته مي‌شود. بعد نام حيواناتي كه يكي بعد از ديگري از اب گذشته بودند به ترتيب به سالها داده مي‌شود: «اود ييلي» (سال گاو) و ...»
مواردي در اين داستان به چشم مي‌خورد كه محتاج تحقيق و تتبع بيشتري است. نخست اينكه داستان در زمان خاقاني ترك به وقوع پيوسته است. ليكن قديمي‌ترين خاقان ترك مذكور در تاريخ «بومين خاقان» (وفات 3-552 ميلادي) مي‌باشد. امّا پيش از اين تاريخ نيز سالشمار موچه وسيعاً مورد استفاده قرار مي‌گرفته است، بنابراين سكوت علم تاريخ درباره خاقانات ماقبل «بومين خاقان» هرگونه توضيح بيشتر در اين زمينه را ناممكن ساخته است.

نكته ديگر آنكه داستان به شكار حيوانات توسط خاقان در معيت عموم مردم اشاره دارد، كاشغري از نوعي شيوه شكار جمعي كه در ميان تركان آن روزگار (قرن 5 ه‍) رواج داشته با عنوان «سيغير» نام برده، در ذيل اين ماده مي‌نويسد:
«
سيغير: نوعي از شكار شاهان با رعايا و آن ‌چنان است كه شاه مردم را در بيشه‌ها و بيابانها پراكنده مي‌سازد تا وحوش را گرد آورند و به سوي او برانند و او مي‌ايستد و پيش روي خود تير مي‌اندازد، بي‌آنكه در طلب شكار رنج برده باشد
ماركوپولو، سياح مشهور اروپايي نيز در سفرنامه خود وجود چنين شيوه شكاري رادر ميان مغولها گزارش كرده است. در داستان «بوغاچ بگ» از حماسه «قورقوت آتا» نيز كه يكي از قديمي‌ترين متون زبان تركمني‌ست، چنين شكاري به تصوير كشيده شده است.

و امّا نكته آخر اين است كه وقايع داستان در حوالي رود «ايلا» اتفاق افتاده است. «ايلا» يكي از رودهاي «هفت آب» يا «جيته سو» است كه در جنوب قزاقستان كنوني جريان داشته و از شمال شرقي «آلماتي» پايتخت اين كشور گذشته به درياچه «بالخاش» مي‌ريزد. نام كنوني آن رود «ايلي» است. كاشغري در ذيل ماده «ايلا» مي‌نويسد:

«ايلا: نام رودي است و بر دو كرانه آن دو قبيله نرك يعني يغما و تخسي و طائفه‌اي از چگل فرود آيند و سكني گيرند ...»
كاشغري از سال دوّم دور موچه با نام «اود ييلي» ياد كرده و ذر جايي ديگر اين واژه را لغتي ويژه قبيله چگل دانسته است. بنابراين از مجموع اين قضايا مي‌توان چنين احتمال داد كه كاشغري داستان مزبور را از زبان قبايل وادي «ايلا» و احتمالاً «چگلي» استماع و ضبط كرده است.

قدر مسلم محمود كاشغري اين روايت مردمي را از زبان تركان شنيده و لذا نمي‌توان به اظهارات او مبني بر اينكه مبتكر اين تقويم حاقان تركان بوده استناد نمود. در هر صورت نفس داستان ممكن است بازتابي از يك واقعه تاريخي باشد كه در زير غبار هزاران سال مدفون شده است.

تركمنها روايت پند‌آميزي در مورد پيدايش سالشمار حيواني دارند. روزي تمامي حيوانات به پيشواز سال جديد مي‌روند. شتر كه به قد و بالاي خود مغرور شده بود گفت: «حتماً پيش از همه سال جديد را خواهم ديد.» امّا موش كوچك با زرنگي تمام روي سر شتر جهيده و پيش از همه، سال جديد را مي بيند. شتر كه مات و مبهوت مانده بود، از تمامي دوازده حيوان دوره كه موفق به مشاهده سال جديد شده بودند عقب مي‌ماند وبدين ترتيب غرور شتر باعث مي شود كه جايي در دوره موچه نداشته باشد. اين روايت به مدد مايه اخلاقي و پندآميز آن كه نهي از غرور است، در ميان تركمنها نسل اندر نسل نقل شده و بصورت ضرب‌آلمثل درآمده است: «دويه بوينونا بويسانيپ ييلدان كور قاليپدير!» يعني (شتر به علّت مباهات به گردنش از مشاهده سال جديد محروم مانده است.)


بردي‌نظر خداي‌نظرف، شاعر خوش‌قريحه و نامدار تركمن بر پايه اين روايت شعري زيبا سروده است:
حيوان‌لار ايچينده كيم بولسا اولي


گفتند هر كس در ميان حيوانات بزرگترباشد

ييل باشي بولمالي دييليپدير ولي
بايد «ييل‌باشي» (سال اوّل) شود
بارديغين بيلديريپ سيغير مولاپدير
گاو براي ابراز وجود ماما كرد
يونه ايّام اونونگ شاخينا چيقان
اما موش كه فرز و چالاك بر شاخ او
سيچان سيپينجيراپ مورتون تاولاپدير
پريده بود، سبيلش را تاب داد
ايل ايچينده گزيپ يورن گوررونگ بو
روايتي است كه در ميان مردم نقل مي‌شود
بيله‌موق بو واقا هاچان بولوپدير؟
نمي‌دانم اين واقعه كي اتفاق افتاده؟
يونه غرض حيله بيلن آل بيلن
ولي به هر حال با مكر و حيله
ييل باشي يسرجه سيچان بولوپدير.
موش بدتركيب «ييل باشي» شده است.
تركمنها سال موش را كه اولين سال هر دوره مي‌باشد «ييل باشي» مي‌نامند كه به معناي سال آغازين يا مبدأ است، در روايت منظوم فوق «گاو» پس از «موش» سال جديد را مشاهده كرده و لذا مقام دوّم را در دوره سالشمارحيواني احراز مي‌نمايد.

نقل قول


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  طالع بینی و تحلیل شخصیت بر اساس گروه خونی tarang 3 82 Friday 20 November 2009 23:14
آخرین ارسال: mr.Pedram
  چرا اساس تقویم هجری قمری، با تقویم قمری مصوب کشور ما تفاوت دارد!؟ primary_key 0 30 Tuesday 20 October 2009 04:21
آخرین ارسال: primary_key
  دوستی بین حیوانات mr.Pedram 8 65 Saturday 31 January 2009 03:10
آخرین ارسال: mr.Pedram

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Tuesday 17 January 2017, 01:14