خوش آمدید , میهمان گرامی! ورود or ثبت نام

تغییر رنگ قالب



بستن
الان داری چه آهنگی گوش میدی ؟
moonlover luna 512 104252
حمله ddos سرور مجازی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد – بخش اول
pouyanweb9 pouyanweb9 0 18
نگاهی به تاریخچه و انواع مختلف ساز آکاردئون
minajafari minajafari 0 23
هزینه کیملیک ترکیه
minajafari minajafari 0 23
هزینه اقامت در ترکیه
minajafari minajafari 0 22
تفاوت Rank Math و Yoast در سئو وردپرس
minajafari minajafari 0 27
طراحی سایت چند منظوره
minajafari minajafari 0 26
طراحی سایت با پایتون
minajafari minajafari 0 36
طراحی سایت املاک حرفه ای
minajafari minajafari 0 35
ورزش های افزایش قد به صورت طبیعی
AminA90 AminA90 0 42
همین الان تو چه فکری هستی؟ (22)
گلایه bad_boy 542 25660
مشاعره با ترانه خوانندگان 5
غزل luna 471 45347
بالاییت از تو چی تره؟ (2)
payam cowboy luna 706 47145
حرف های تکراری ما
moonlover luna 500 72648
طراحی و ساخت اپلیکیشن های تحت وب
minajafari minajafari 0 44
معرفی کالباس بر پارس برش
allscale allscale 0 45
همه چیز درباره عاج لاستیک خودرو
saharim saharim 0 42
ارتودنسی و ورزش
minajafari shanamobl 1 41
طراحی سایت تاکسی اینترنتی
minajafari minajafari 0 34
طراحی سایت کلیکی و کسب درآمد بیشتر
minajafari minajafari 0 35
مشاوره دیجیتال مارکتینگ
asal010 asal010 0 41
طراحی سایت حرفه ای
asal010 asal010 0 34
سئو و بهینه سازی سایت
asal010 asal010 0 31
دریافت 2500 توکن رایگان
mahmoudezoj mahmoudezoj 0 35
طراحی و دکوراسیون ا چوب ترمووود
roysa roysa 0 39
امنیت سرور مجازی ویندوزی و آموزش بالا بردن امنیت آن – بخش دوم
webpouyanii webpouyanii 0 75
نمایندگی تعمیرات یخچال آریستون در تهران
nopardaz nopardaz 0 42
ساخت ایموجی سفارشی در موبایل
Iman91A Iman91A 0 52
چطوری از اینستاگرام در کامپیوتر استفاده کنیم؟
elecomco elecomco 0 46
نمونه کد اندروید چیست ?
elecomco elecomco 0 41
انواع دستگاه تصفیه آب
nopardaz nopardaz 0 48
آشنایی با تعمیر یخچال فریجیدر
nopardaz nopardaz 0 53
۵۰ روش برای تعمیر گوشی اندرویدی توسط خودتان
zhalezibayi Nazanim 1 227
چگونه یک تعمیرکار موبایل حرفه‌ای شویم؟
saragholipoor Nazanim 2 170
چرا انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی مهم است؟
sharmand sharmand 0 55
ترندهای رنگ مو در بهار ۲۰۲۰
Iman91A Iman91A 0 63
امنیت سرور مجازی ویندوز و آموزش بالا بردن امنیت آن – بخش اول
webpouyanii webpouyanii 0 72
درباره تور ترکیبی ترکیه
amin653 amin653 0 68
درباره تور ترکیبی استانبول ازمیر
amin653 amin653 0 58
درباره تور ترکیبی استانبول آلانیا
amin653 amin653 0 61

نماد ها
دسترسی سریع به تاپیکهای مهم
تبلیغات
مطالب منتخب
مطالب پربازدید
مطالب پربازدید
حضرت یوسف و حضرت مریم دو مظهر عفت(1)زمان کنونی: Wednesday 03 June 2020, 10:14
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: admin
آخرین ارسال: admin
پاسخ: 2
بازدید: 1467
 
امتیاز دهید:
  • 55 رأی - میانگین امیتازات : 3.16
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حضرت یوسف و حضرت مریم دو مظهر عفت(1)
Thursday 03 July 2008, 15:56
ارسال: #1
حضرت یوسف و حضرت مریم دو مظهر عفت(1)

مریم(س)،بالاتر از یوسف(ع)

یوسف و مریم دو مظهر عفت(1)

مریم(س)،بالاتر از یوسف(ع)

قرآن
كریم در مقام بیان قوه ی جاذبه ومعرفى ملكه ی عفاف ،هم تمثیل از مرد
مى‏آورد وهم از زن، حال باید دید كه آیا مرد در این صحنه عفیفانه‏تر تجلى
نموده، یا زن ؟

یوسف صدیق سلام الله علیه وحضرت مریم‏سلام
الله علیها مزایاى ارزشى فراوانى داشتند كه قرآن نقل مى‏كند. اما آنچه در
این مبحث مورد توجه است، وجود ملكه ی عفاف در آنها است. هم یوسف مبتلا شد
ودر اثر عفاف، نجات پیدا كرد، وهم مریم امتحان شد ودر پرتو عفاف نجات
یافت، مهم این است كه عكس العمل هریك از این دو انسان پاک چگونه بوده است.

هنگامى كه وجود مبارك یوسف‏سلام الله علیه آزمون مى‏شود، قرآن تا این جا تعبیر دارد كه مى‏فرماید:

آن زن قصد او كرد واو نیز اگر برهان پروردگار را ندیده بود آهنگ او مى‏كرد.1

مراداز
مرحله ی اهتمام در این جا، همان است كه آن زن مصرى، همت گماشت وهمتش در حد
تعقیب یوسف، به فعلیت رسید. ولى یوسف صدیق‏علیه السلام نه تنها مرتكب حرام
نشد ونه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد وهمت وخیال هم در میان
نبود. به دلیل این كه آیه شریفه، همت وقصد حضرت را تعلیق به چیزى كرد كه
حاصل نشد وفرمود:

«و هم بها لولا ان راى برهان ربه‏»

چون برهان رب را دید، قصد نكرد.

شواهد فراوان دیگرى هم هست كه خداوند از یوسف، به عنوان بنده ی طاهر و مخلص یاد كرده است. مثل آن‏جا كه فرمود:

«انه من عبادنا المخلصین‏» (2)

و

الا عبادك منهم المخلصین (3)

به
اعتراف شیطان، یوسف صدیق منزه از این گزند بود، چه این كه وقتى مفتریان
دامن پاك یوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند وگفتند:

«الان حصص الحق انا راودته عن نفسه‏» (4)

اكنون حق پدیدار گشت، من، از او كام خواستم.

وذات اقدس اله نیز به نزاهت و قداست ‏یوسف‏علیه‏السلام شهادت داد وفرمود:

نه تنها یوسف به طرف بدى نرفت، بلكه بدى به طرف یوسف نرفت، در آن‏جا كه فرمود:

كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء (5)

این‏گونه بدى وپلیدى را از او برگردانیم.

قرآن نمى‏گوید: «لنصرفه عن السوء» ، ما او را از گناه باز داشتیم بلكه مى‏گوید: به گناه اجازه ندادیم كه به سراغ او برود.

مریم، آموزگار عفت‏

حضرت
مریم از لحاظ ملكه عفاف بودن، یاهم سطح یوسف صدیق‏علیه‏السلام است كه خدا
از او به عنوان عبد مخلص یاد كرد وفرمود: انه من عبادنا المخلصین ویا از
او بالاتر است.

توضیح مطلب این است كه وقتى از عفاف مریم سخن به
میان مى‏آید، سخن از«همت‏به وهم بها لولا ان راى برهان ربه »نیست. سخن این
نیست كه اگر مریم، دلیل الهى را مشاهده نمى‏كرد، مایل بود. بلكه سخن آن
است كه:

قالت انی اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقیا (6)

مریم گفت: اگر پرهیزكارى، از توبه خداى رحمان پناه مى‏برم.

نه
تنها خودش میل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهى از
منكر مى‏كند ومى‏گوید: اگر تو با تقوایى، دست‏به این كار نزن. وقتى ذات
اقدس اله مى‏فرماید:

فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا (7)

پس روح خود را به سوى او فرستادیم. پس چون بشرى خوش اندام بر او نمایان شد.

این گونه ادامه نمى‏دهد كه اگر او دلیل الهى را نمى‏دید، میل پیدا مى‏كرد وقصد مى‏نمود، بلكه مى‏فرماید:

قالت انی اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقیا

این
كلمه« ان كنت تقیا »به عنوان امر به معروف ونهى از منكر است، یعنى تو
بپرهیز. مثل این كه ذات اقدس اله به ما مى‏فرماید: این كار را انجام ندهید
.

ان كنتم مؤمنین (8)

ما این تعبیر را در قرآن زیاد
داریم، كه به نوبه ی خود تعبیر ارشادى و راهنمایى است. یعنى اگر مؤمنید،
برابر ایمانتان عمل كنید. در این جا نیز مریم به فرشته ی متمثل مى‏فرماید:
اگر باتقوایى دست‏به این كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را
ببند. آیا این تعبیر لطیف‏تر از تعبیر یوسف نیست؟ درباره ی یوسف، ذات اقدس
اله فرمود: اگر برهان رب را نمى‏دید، قصد گناه مى‏كرد، ولى چون برهان رب
را دید، قصد نكرد، اما درباره  ی مریم نه تنها نسبت‏به خودش، سخن از قصد
نیست، بلكه فرشته ی متمثل را نیز از این قصد نهى مى‏كند.

در مقاله ی بعد به بررسی شخصیت مادر حضرت مریم (س)و ادامه ی بحث می پردازیم.

ادامه دارد...


سربلند باد ایران همیشه سرافراز
نقل قول
Thursday 03 July 2008, 15:56
ارسال: #2
RE: حضرت یوسف و حضرت مریم دو مظهر عفت(2)

هیچ پسری در حد اونیست

یوسف و مریم دو مظهر عفت(2)

هیچ پسری درحداونیست

مادر مریم

با
توجه به مباحث مطرح شده در مقاله ی قبل،حال باید دید مربى مریم چه كسى
بوده كه او را این‏گونه تربیت كرده است؟ مریم دست پرورده ی مرد وتربیت‏شده
ی پدر نیست، بلكه تربیت‏شده ی مادر است. شرایط بسیارى لازم است تا انسان
به جایى برسد كه فرزندش را به خدا اهداء نماید وخدا هم او را قبول كند.
مادر مریم، مریم را به خدا پناه داد وخدا نیز به او پناهندگى داد و در
پناه خود پذیرفت.وقتى مریم به دنیا آمد، مادرش گفت:

و انی اعیذها بك و ذریتها من الشیطان (1)

خدایا من این دختر را و ذریه او را به تو پناه دادم. خدا هم فرمود:

فتقبلها ربها بقبول حسن (2)

وبعد فرمود:

و انبتها نباتا حسنا (3)

افراد
بسیارى هستند كه نه، تلاش وكوشش آنها مقبول خدا است،و نه خود آنها، ولذا
خدا درباره ی همه ی افراد نمى‏فرماید كه: ما آنها را قبول كردیم وپناه
دادیم بلكه مى‏فرماید:

انما یتقبل الله من المتقین (4)

خداوند درباره ی مریم فرمود: فتقبلها ونفرمود:

«تقبل عملها»

تشبیه در بیان مادر مریم

در
ضمن این بحث لازم است‏به نكته‏اى نیز اشاره شود. آنان كه نسبت‏به معارف
قرآنى شناخت داشته‏اند، در كتاب‏هاى ادبى خود سخن مادر مریم را تا حدى
فهمیده و درست تفسیر مى‏كنند، ولى آنها كه به این بلنداى معارف سرى
نزده‏اند، سخن مادر مریم را به همان رسوم جاهلى تفسیر كرده‏اند.

قرآن كریم، تولد مریم سلام الله علیها را این گونه تبیین مى‏كند كه:

فلما
وضعتها قالت رب انی وضعتها انثى و الله اعلم بما وضعت و لیس الذكر كالانثى
و انی سمیتها مریم و انی اعیذها بك و ذریتها من الشیطان الرجیم (5)

پس
چون فرزندش را بزاد، گفت: پروردگارا! دختر زاده‏ام و خدا به آنچه او زایید
داناتر بود و پسر چون دختر نیست; و من نامش را مریم نهادم و او و فرزندانش
را از شیطان رانده شده. به تو پناه مى‏دهم.

محل بحث آن جا
است كه مادر مى‏گوید: ولیس الذكر كالانثى بادقت در كتب ادبى روشن مى‏شود
كه ادیبان در تفسیر این جمله دو سخن دارند: عده‏اى این تشبیه را، تشبیه
معكوس دانسته ومى‏گویند: چون مذكر بهتر از مؤنث ومرد بالاتر از زن است،
بنابراین اگر كسى بگوید:

«لیس الذكر كالانثى‏»

عكس آن را قصد نموده و در واقع نظرش این است كه:

«لیست الانثى كالذكر».

اما
عده‏اى دیگر اعتقادشان بر این است كه، تشبیه در آیه، تشبیه اصل است، به
این بیان كه هرگز پسر، نمى‏تواند نقش این دختر را ایفا كند و از هیچ مردى
ساخته نیست كه پدر عیسى‏علیه‏السلام‏شود. وشایستگى این دختر را پسرها
ندارند. بنابراین، تشبیه، تشبیه مستقیم است نه معكوس.

پى‏نوشت‏ها:

1. آل عمران، 36.

2. آل عمران، 37.

3. مائده، 27.

4. آل عمران، 37.

5. آل عمران، 36.

منبع : بر گرفته ازكتاب: «زن در آینه جلال و جمال »

نویسنده: آیة الله جوادى آملى – با تلخیص


سربلند باد ایران همیشه سرافراز
نقل قول


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  حدیث(حضرت عیسی(ع)) nik andish 0 1,047 Saturday 11 April 2015 12:16
آخرین ارسال: nik andish
  سخنانی از حضرت عیسای مسیح بر اساس انجیل dusky 3 5,547 Friday 06 March 2015 00:05
آخرین ارسال: akbar
  مریم عزرا از ديدگاه مسيحيان goriz 1 1,171 Thursday 12 July 2012 01:53
آخرین ارسال: goriz
  مریم عزرا از ديدگاه مسلمانان goriz 0 883 Thursday 12 July 2012 01:50
آخرین ارسال: goriz
  زندگینامه حضرت موسی (ع)!! saeed.z 0 780 Tuesday 12 June 2012 13:57
آخرین ارسال: saeed.z

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Wednesday 03 June 2020, 10:14