گفتگوی آزاد
admin pugna 3926 33174
نفر قبلی رو توی یک کلمه توصیف کن؟
moonlover pugna 798 12830
از کدوم خوشت میاد؟؟؟
.elham .elham 0 6
کدوم بیشتر بهت sms میده؟
.elham .elham 1 9
وقتی میخوای با یکی دوست بشی کدوم از اینا برات بیشتر اهمیت داره؟؟؟؟؟؟
.elham pugna 8 57
همین الان تو چه فکری هستی؟(11)
مونا afshin83 750 6583
عشق بی صدا
.elham .elham 28 85
دانلود ترینر و سیو بازی Need For Speed Most Wanted
xander ar1370 3 3168
شکار لحظه ها ... اینبار افشین
azish afshin83 36 227
براي نفر قبليت يك شكلک بزار (3)
مونا eshgh866 476 3366
اسمی که نفر قبلی گفته تو فامیلاتون هست؟ (2)
مونا afshin83 413 2290
خندونک
غزل liliyan 555 5352
زندگی بدون .... نمیشه
.elham .elham 14 78
عکس هایی با زاویه مناسب
گلایه گلایه 20 168
به سوال نفر قبل جواب بده و از نفر بعد سوال کن (28)
گلایه saghar 950 7115
هوووورا
heliya joon saghar 2 57
رستورانی که همه نوع حیوانی را میپزد
گلایه afshin83 14 92
فقه و احکام...
fariba fariba 113 895
ضد پسر
.elham sana 9 84
تولد شاعر اواکس اقای محسن شیری مبارک
raha parisima 17 99
صلوات براي فرج امام زمان عليه السلام &&&&&&&&&&&&&&
گل شب بو*علي* ana2014 58 441
کارتهای سوخت امشب شارژ می‌شود
sana sana 0 16
اکبر خواجویی ، کارگردان «پدرسالار» درگذشت + عکس
sana sana 0 21
دوستان آواکسی هر وقت وارد سایت آواکس شدی یه جمله اینجا بنویس.
rapr ana2014 617 22221
زندگی رو تو چی میبینی؟یا از زندگی چه انتظاراتی داری؟
eshgh866 ana2014 14 144
خوشبختی های کوچک من !!
azish m@rzieh 59 2968
گزیده ای از یک کتاب
mohsenshiri1388 mohsenshiri1388 132 3757
پلی بر خشکی
azish azish 0 25
خانواده افخمی
azish sana 1 28
آموزش گام به گام صبر
azish azish 0 19
کم بخند و گریه بسیار کن!!
azish azish 0 20
برای شادی روح شهدای غزه صلوات بفرستید.
eshgh866 رضا سرسام 49 392
اگه جنسیت نفر قبلی رو عوض کنی چه اسمی روش میذاشتی
yahya_danger رضا سرسام 968 11658
هر روز در اینجا یک صلوات برای آزادی مردم غزه بفرستید
raha رضا سرسام 43 263
الان چه حسی داری ؟؟؟با شکلک نشون بده ...(1)
sana eshgh866 475 7578
جملات تکان دهنده ی 8 ریشتری
adel hasti_1 154 11145
مهد کودک اواکس نت (با مدیریت عمو علی) 2
ali.gh ali.gh 554 4417
>غمکده ی عاشقان<
مونیکا...h ♥♥marjan♥♥ 52 384
دوستت دارم
آهو ♥♥marjan♥♥ 422 10190
****همین الان چه احساسی داری ؟****
mahya afshin83 760 19410

آموزش فنون کلیدی در عکاسی زمان کنونی: Saturday 23 August 2014, 21:50
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: azish
آخرین ارسال: azish
پاسخ: 23
بازدید: 1336
Wednesday 28 December 2011, 14:39 (آخرین ویرایش در این ارسال: Wednesday 28 December 2011 14:40 ، توسط azish.)
1
آموزش فنون کلیدی در عکاسی

مطمئنا آشنايي با فنون عكاسي ارتباط مستقيم با دوربين عكاسي دارد و آشنايي با تمام قلق های دوربين از تكنيك هاي اصلی این حرفه است. معمولا عكاسان تازه كار خیلی زود از ادامه راه خسته مي شوند، و همیشه این سوال را در ذهن دارند که چگونه مي توان عادت عكاسي را در زمان طولاني در خود به وجود آورند؟ هنر يا حرفه عكاسي مثل هنرهاي ديگر عاشقان واقعي كار را مي طلبد. وقتي كسي به كارش عشق بورزد و استعداد واقعي خود را دريافته و جريان تحول رادر خود به وجود آورده باشد، اين احساس به خودي خود در فرد به وجود مي آيد كه از داخل لنز نگاه كند و انگشت را روي دكمه شاتر فشار دهد و هنر را خلق كند و از آن لذت ببرد. هيچ وقت يك هنرمند خسته نمي شود بلكه عاشق كاري مي شود كه خلق كرده و به وجود آورده و با آن زندگي مي كند، مثل يك نقاش، مجسمه ساز، شاعر و يا يك نويسنده كه اثري از يك زندگي را خلق مي كنند

[تصویر: 115636_443.jpg]
فاكتورها و معيارهاي خاصی براي بهترين بودن عكس وجود دارد. معیار هایی که اگر از روزهای اول یادگیری این حرفه به آنها توجه شود خیلی زود به مهارت می رسید. برای مثال نباید تكرار يا كپي در کار باشد، خلاقيت در عكس ديده شود، موضوع عكس، نمايان بودن رنگها، تركيب بندي خطوط، انتخاب مناسب سوژه و از همه مهم تر كادربندي مناسب.
« هنري كارتير برسون » مي گويد: چشم ها بايد پيوسته در حال اندازه گيري و ارزيابي باشد. تكنيك صحيح عكاسي براي كسي كه ميخواهد در عكاسي پيشرفت كند، ضروري است. كسي كه تكنيك عكاسي را به خوبي بداند، بهتر و سريعتر پيشرفت خواهد كرد.
تهیه و گردآوری: Asemoniha.com

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 14:44
2
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
تكنيك اول: آشنايي دقيق با دوربين:
دوربين بايد مانند موم در دستانتان باشد و وسيله مزاحمي براي تمركز شما نباشد. تمركز، ديدن، تفكر، شرايط ضروري براي تهيه عكس خوب هستند و هيچ چيزي نبايد مانع اين شود. دوربيني كه حاوي دكمه هاي مختلف است براي كسي كه با آن آشنايي ندارد بيشتر يك عامل مزاحم است تا وسيله اي براي تهيه عكس خوب.
تكنيك دوم: آشنايي با مفاهيم اوليه تكنيك عكاسي:
شاتر، ديافراگم، ايزو، نورسنجي، فوكوس، فاصله كانوني، براكت، فرمت هاي فايلي عكس و تمام مواردي كه موقع عكاسي به آنها نياز داريم.

تكنيك سوم: آشنايي با پروسس عكس:
در اين فرايند مي توان روشنايي و طيف رنگ را اصلاح كرد، مي توان رنگها را بهينه كرد، ولي به شرطی که تغيير زيادي نباشد كه اصل عكس فراموش شود.دست بردن زياد در عكس، عكاس را تنبل مي كند.
[تصویر: wol_error.gif] This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 720x480 and weights 45KB.[تصویر: 115638_914.jpg]
نكات كلي عكاسي:
1-اولين قدم براي گرفتن عكسي زيبا و قشنگ اين است كه دوربين را برداريد و شروع به عكاسي كنيد، عكاسي نيز مانند ساير مهارت ها به تمرين و ممارست نياز دارد. آنقدر بايد عكس بگيريد تا نقاط ضعف و قوت خود را بيابيد.
2-قدم بعدي نقد عكس است، يعني عكس هاي خود را موشكافانه بررسي كنيد. همچنين ديدن عكس هاي گرفته شده توسط عكاسان ديگر و نقد آنها به شما كمك مي كند تا از آنها الهام بگيريد و بعد از تمرين و ديدن عكس بازهم عكس بگيريد و تمرين كنيد.
3-درخصوص كادربندي نیز باید اطلاعات كسب كنيد! از ديد ادوارد وستون عكاس آمریکایی، كادربندي، قوي ترين روش ديدن است.
4-یک نکته مهم دیگر نگاه کردن به عکسی است که گرفته ایم. باید از ديدن عكس و فهميدن آن لذت برد. تقویت حس تخیل و تصور رویاهای فردی در عکس به شما کمک می کند تا بهتر سوژه یابی کنید.
در نهایت باید گفت، عكاسي كار آساني نيست، ولي در اثر تجربه، كوشش، مطالعه و خلاقيت به دست مي آيد، اما عكاس از راه عكس گرفتن پیشرفت می کند، پس تا مي توانيد عكس ببينيد و عكس بگيريد، تحمل پذيرفتن نقد را داشته باشيد، سعی بر سوژه یابی و سوژه سازی کنید و در نهایت عاشقانه كار كنيد.
تهیه و گردآوری: Asemoniha.com

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 14:53
3
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
۱ – عکس های با شاتر طولانی

تصاویر با شاتر طولانی معمولاً بسیار زیبا و اعجاب انگیز خلق می شوند.

برای شروع کافی است کمی با این سرعت ها عکاسی کنید تا بهترین مقادیر شاتر را پیدا کنید. بعد از عکاسی حالت و نورهای تصاویر خود را با تصاویر زیر مقایسه کنید.

[تصویر: 58796059046403142542.jpg]

[تصویر: 90571197791215555224.jpg]

[تصویر: 68798398917160986473.jpg]

[تصویر: 24743970022582104750.jpg]
تکنیک عکاسی با شاتر طولانی:

برای اینکه شما بتونید عکس های خوبی با شاتر طولانی یا ضعیف بگیرید بهتر است ابتدا از اینجا معنا و مفهوم سرعت شاتر را درک کنید. سرعت شاتر یک ابزار مبتکرانه است که با کنترل مناسب آن می‌توان عکسهایی به یاد ماندنی گرفت.

ولی اگر بخواهیم یه تعریف ساده از سرعت شاتر داشته باشیم میتوانیم بگوییم:

سرعت شاتر به سرعت بازو بسته شدن یا بهتر بگویم به مدت زمانی که نور بیرون به داخل دوربین راه پیدا میکند میگویند.

واحد سرعت شاتر ثانیه و کمتر است.

نمونه هایی از سرعت های مرسوم: ۱/۳۰, ۱/۵۰۰, ۱/۱۵۰۰ ثانیه

این ها مدت زمانهایی هستند که شاتر برای گرفتن یک عکس باز میماند.برای این نوع عکس برداری شما باید از حرکت بی جا و سریع دستان خود اجتناب کنید.استفاده از سه پایه به شما توصیه می شود. بعضی از دوربین ها دارای امکانی هستند که به عکاس قابلیت این را میدهند که شاتر را به صورت دستی و با فشار دکمه باز و بسته کنند.

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 14:57
4
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
۲ – تصاویر بوکه متنوع


حتماً این سوال در ذهنتان ایجاد شده که بوکه چیست؟

بوکه در واقع هنگامی که شما عکسی می گیرید اگر شی خاصی را به عنوان هدف و سوژه در نظر بگیرید سوژه جلوتر و به اصطلاح کنده از تصویر دیده می شود و باقی تصویر بصورت غیر شفاف و تار دیده می شود.

بوکه هم یک اصطلاح ژاپنی است که به معنی بلور یا همان تار میباشد. بدون شک بوکه یکی از جالب ترین تکنیک های عکاسی دیجیتال میباشد. بهتر است تصاویر زیر را برای اثبات قسمتی از حرفهایم مشاهده نمایید.

[تصویر: 45035762759584220191.jpg]

[تصویر: 34463537409270870181.jpg]

[تصویر: 38681605733830807376.jpg]
تکنیک بوکه


بطور معمول و پیشفرض شکل بوکه دایره ای شکل است (زیرا شکل لنز دوربین شما دایره ایست). ولی شاید شما از خود بپرسید آیا میتوان شکل های دیگری را به عنوان بوکه در نظر گرفت؟ جواب : بله .برای ایجاد بوکه های متنوع مراحل و ابزار زیر نیاز است:

۱ – لنز دوربین(بهتر است دارای لنز باز باشد.)
۲ – کاغذ سیاه (CardBoard)
3 – چسب
۴ – تیغ کاتر


ابتدا بر روی کاغذ شکل مورد نظر خود را رسم کنید، سپس با تیغ آنرا خارج کنید. سپس کاغذ را به اندازه دهانه ی لنز دربیاورید و با باقی کاغذ های سیاه دور تا دور لنز را بپوشانید. در پایان باید لنز شما چیزی شبیه به این باشد با شکل های متفاوت.

[تصویر: 72845001842947159846.jpg]
اکنون شروع به عکسبرداری کنید.

ما تصاویر زیر را برای الهام به شما و همچنین نمایش نتیجه ها قرار داده ایم.

[تصویر: 51063274132704352390.jpg]

[تصویر: 37447068625064256065.jpg]

[تصویر: 45578049637988396365.jpg]

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:01
5
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
عکس هایی با دامنه های دید باز.(HDR)

در حالت عادی تمامی یک مکان یا تمام یک نمای طبیعت را نمی توان به طور کامل در تصویر جای داد.

با تکنیک HDR شما می توانید تصاویر خاص دیگری را خلق کنید. تصاویر زیر را برای شروع مشاهده نمایید.

[تصویر: 77376129011120134168.jpg]

[تصویر: 45276090451120738895.jpg]

[تصویر: 88441692129361683857.jpg]

[تصویر: 89135200787508772151.jpg]
لذت بردید؟ حتما با خود فکر می کنید آیا امکان دارد شما هم روزی از این نوع عکس ها خلق کنید؟ جواب ما به شما بله است . تنها با صرف ۵ دقیقه در خواندن ادامه آموزش این تکنیک شما هم البته با تمرین می توانید چنین عکس هایی را خلق نمایید.

تکنیک عکاسی HDR :


برای این کار ابتدا شما باید مفهوم دامنه دید را متوجه شوید. دامنه دید دارای مقیاسی کلی است که با اعداد مثبت ۲ ، صفر و منفی ۲ مقدار دهی می شوند.

شما تصویر خود را به سه سطر مساوی تقسیم کنید ،به قسمت پائین منفی ۲(۲-) به سطر وسط صفر(۰) و به سطر بالایی مثبت ۲(۲+) می گوییم ، آنگاه کار خود را آغاز کنید.

۱ – تصویری از قسمت منفی ۲ بگیرید.(قسمت پائین)
۲ – تصویری از قسمت صفر و قسمتی مشترک با منفی ۲ بگیرید.(میانی و کمی از پایین)
۳ – تصویری از قسمت مثبت ۲ و قسمتی از صفر بگیرید.(بالایی و کمی از میانی)


شما حالا سه تصویر دارید. اگر با نرم افزار فتوشاپ آشنایی دارید کافی است این سه تصویر را به آسانی در فتوشاپ با هم ادغام کنید . همچنین شما میتوانید از نرم افزار Photomatrix نیز استفاده نمایید. شما حالا دارای اولین تصویر HDR خود هستید به همین سادگی به همین حرفه ایی.

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:02
6
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
زوم انفجاری(Burst)

بارست زوم یکی از تکنیک های جالب عکاسی دیجیتال میباشد. هر کسی میداند زوم کردن به چه عملی اطلاق میشود(زوم بر دونوع است نوری و دیجیتال) اما زوم افجاری یا بارست زوم بسیار جالب است.

برای آگاهی کامل تصاویر زیر را مشاهده نمایید.

[تصویر: 99517668675013880249.jpg]

[تصویر: 94593211361325227839.jpg]

[تصویر: 74813944120108738026.jpg]

[تصویر: 59791575669310901442.jpg]
حتما از تصاویر بالا متوجه شدید که قصد ما از این آموزش خلق چه تصاویری است.برای خلق چنین تصاویری مراحل زیر را دنبال کنید.

تکنیک زوم انفجاری:
۱ – دوربین خود را درحالت شاتر کوتاه و دارای دامنه ی بازی قرار دهید.
۲ – آماده شوید.
۳ – مهمترین قسمت اینجاست.


در این قسمت شما باید به سرعت لنز دوربین خود را بر روی سوژه زوم کرده و به سرعت بازگردید. شما می توانید چندین بار امتحان نمایید تا از دیدن عکس خود خوشحال شوید.

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:05
7
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
عکاسی با سرعت بالا

حتما شما هم علاقه دارید تصاویری مانند تصاویر زیر بصورت بسیار کند ایجاد نمایید. در زیر نمونه هایی از این تصاویر را میتوانید مشاهده نمایید.

[تصویر: 59113916603097755825.jpg]

[تصویر: 48478910805308515167.jpg]

[تصویر: 95819961561939328828.jpg]
تکنیک عکاسی با سرعت بالا:


به این صورت عمل کنید :

۱ – سوژه ی خود را انتخاب نمایید.
۲ - دوربین خود را در سریعترین زمان سرعت شاتر قرار دهید.
۳ – مقدارISO را در بالاترین مقدار قرار دهید.


این آموزش نکته ی جدیدی نداشت بلکه بیشتر عمومی بوده و طبق تجربه شخصی هرچه تصاویر بیشتری را عکاسی کنید مهارتتان بیشتر می شود.

برای شروع مستقیما جلوی حیوانات وحشی یا مناطق خطرناک نروید. با مناطق صاف و زیبا و طبیعت شروع کنید تا هنگامی که احساس کنید واقعاً حرفه ای شده اید.

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:12
8
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
سمبل ها در عکاسی
در عکاسی واقعیات را تنها به کمک سمبل می توان نشان داد.مثلا عمق را به کمک پرسپکتیو، رنگها را به صورت سایه و نیم سایه، و حرکت را با تار نمودن و تشعشع منابع نور را با هاله های نورانی.این سمبل ها همانند کلمات در حرف زدن مجرد وانتزاعی هستند.ما آنچنان با سمبل های گرافیک مانوس شده ایم که احساس ناقص جرکت و عمق را، به مدد حافظه-بی آنکه خود متوجه باشیم-کامل می کنیم.

شاید جدی ترین مانعی که بر سر راه ارائه ی عکس های با ارزش وجود دارد طرز تلقی رایج و نادرست عکاسی به عنوان یک وسیله ی بیان ناتورالیستی باشد.چه بسا کسانی که معیارشان برای ارزیابی یک عکس حقیقی بودن رنگ هاست و عکسی را به دلیل حقیقی نبودن رنگش با ارزش ندانند.از سوی دیگر بنا به دلایل زیر اکثر عکس ها را نمی توان ناتورالیستی تلقی کرد:

حال آنکه عکس دو بعدی است و احساس عمق صرفا زاییده ی توهم بصری است.
در حالی که این تکاپو در عکس متوقف شده است و تنها به وسیله ی سمبل ها قادر به نمایش آنیم.
ولی عکس سیاه و سفید ترکیب تن های مختلف رنگ خاکستری است! و غیره....
عکسی که از یک صفحه ی روزنامه گرفته می شود را می توان یک ارائه ی ناتورالیستی از سوژه تلقی کرد، یعنی کپیه ای که از هر حیث المثنی آن باشد. برعکس، هر نوع ارائه ای که سوژه را از سه کیفیت مهم رنگ، عمق و حرکت محروم سازد نمی تواند یک بیان ناتورالیستی به حساب آید. در واقع اگر روی ناتورالیسم تاکید بیش از حد شود، باید کلیه عکس هایی را که با لنز های زاویه باز، تله فتو و نیز عکس هایی که با نور دادن طولانی از سوژه متحرک می گیرند، باید بی ارزش دانست. و همچنین عکس های سیاه و سفید را.

با یان تفاسیر اهمیت این موضوع که یک عکاس، تا زمانی که نحوه استفاده از سمبل ها را فرا نگرفته نمی تواند عکاس خوبی باشد، بیشتر روشن می شود. عکاس باید به جای قناعت به سمبل هایی که بر حسب تصادف در اختیار او قرار می گیرند، از هر سمبل دیگری که به بیان خواست های او در عکس کمک می کند سود جوید.سمبل های اصلی عکاسی عبارتند از : نور، رنگ، کنتراست، سیاه سفید خالص، پرسپکتیو، وضوح، عدم وضوح و دانه ها. اصول این شیوه بیان بی شباهت به اصول ترجمه نیست. یعنی مترجم باید سعی کند با آزاد ساختن خود از قید و بند ترجمه لفظ به لفظ روح و معنای متن اصلی را به خواننده القا کند.


هر سمبلی را با توجه به خلاقیت و ابتکار عکاس به اشکال گوناگون می توان به کار گرفت، از این رو سمبل های عکاسی بی شمارند. مثلا با استفاده از تن های بی شمار و بسیار متنوع تاریک و روشن می تواتن حالات مختلفی را در عکس نشان داد. یا مثلا پرسپکتیو به شکل تقارب خطوط، و کوچک و کوچک تر شدن اشیایی که از دوربین دور می شوند، عمق را نشان می دهد. به کمک لنز های با فواصل کانونی مختلف، و اختلاف فواصل متفاوت بین سوژه و دوربین، می توان پرسپکتیو های گوناگونی را- از پرسپکتیو خاص لنز های زاویه باز گرفته تا لنز های تله فتو- نشان داد که احساس عمق در عکس را تقلیل یا تشدید می کند. یا با استفاده از لنز های استاندارد فاصله کانونی متوسط، احساس میانگینی از عمق به وجود آورد. این میزان عمق بستگی به عکاسی دارد که به سمبل های عکاسی آشناست.
علاوه بر قابلیت استفاده از یک سمبل به اشکال گوناگون، می توان از چند سمبل با هم استفاده کرد و احساس جدیدی را خلق کرد. مثلا هر نوع پرسپکتیو خاصی را می توان با سمبل های ویژه حرکت همراه کرد و تن های مختلف خاکستری یا تاریک و روشنی را در آن به کار برد. در ادامه بحث در پست های آینده به توضیح سمبل های اصلی و کاربرد آن ها پرداخته می شود.



با اقتباس از تکنیک عکاسی، آندریاس فینینگر

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:15
9
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
هر هنری دارای واسطه ی بیانی مختص به خود است.و در عکاسی این واسطه ی بیانی نور است.برعکس تصور بسیاری از عکاسان، که به محض مناسب بودن نور از نظر کمیت، عکس مورد نظر خود را می گیرند، کیفیت نور نیز به همان اندازه اهمیت دارد.برای به کنترل در آوردن نور و استفاده ی صحیح از آن باید خواص و کارکرد های آن را شناخت.دو خاصیت اصلی نور درخشندگی و رنگ آن است.عوامل مؤثر دیگر در کیفیت نور عبارتند از:


مبین درجه ی شدت آن بوده روی مدت نور دادن و حالت عکس تأثیر می گذارد.نور درخشنده نوری است زمخت و تیز و شکننده، نور خفه نوری است مبهم، آرام بخش و مرموز.نور درخشنده سوژه را روشن تر، رنگ ها را اشباع تر و کنتراست را تشدید می کند.عکاس باید با توجه به بافت سوژه، رنگ آن و کنتراست مورد نظر از هرکدام از این نور ها استفاده کند.هنگام استفاده از نــور مصنوعی ساده ترین راه برای تغییر شدت آن تغییر فاصله است.در این مورد قانون عکس مجذور صدق می کند، یعنی با دو برابر شدن فاصله منبع نور از سوژه شدت نور 1/4 می شود.یا برای کاهش نور فلاش هنگام استفاده از آن برای زایل کردن سایه ها، می توان یک یا دو دستمال سفید روی آن انداخت.گاهی اوقات هم استفاده از فیلتر های خنثی برای کاهش شدت نور، و طولانی تر کردن مدت نور دادن فیلم(سنسور)برای افزایش شدت نور مفید است.

برای عکاسی سیاه و سفید اهمیت چندانی ندارد.در مورد عکاسی فیلمی رنگی باید دقت شود برای ارایه رنگ های طبیعی نوع فیلم باید با نوع نور همخوانی داشته باشد وگرنه از فیلتر مناسب متعادل کننده نور استفاده شود.از اینرو آشنایی با معیار سنجش رنگ منبع نور، یعنی دمای رنگ نور لازم به نظر میدر ای رسد.
واحد اندازه گیری دمای رنگ، درجه کلوین و معیار آن معیار کلوین است.معیار کلوین، دمای رنگ را بر حسب درجه ی سانتیگراد که از صفر مطلق شروع می شود نشان می دهد.مثلا دمای رنگ نور قرمز یک قطعه آهن گداخته 1000 درجه سانتیگراد باربر با 1273 کلوین است.باید متذکر شد که رنگ آبی در فیزیک بر عکس هنر، رنگی گرم به حساب می آید(27000 کلوین) یعنی مثلا آهن با حرارت دیدن در دماهای خیلی بالا طیف رنگ سفید و آبی متصاعد می کند.در مورد عکاسی فیلمی باید دقت کرد که ممکن است دو نور با دمای رنگ یکسان که چشم نیز آن ها را همرنگ می بیند، دارای ترکیب طیفی متفاوتی باشند که در فیلم با رنگی متفاوت ثبت شوند.(در مورد این موضوع در عکاسی دیجیتال اطلاعی ندارم)-(جدولی از دمای رنگ نور های مختلف موجود هست که در صورت تمایل دوستان ارایه خواهد شد)

هرقدر منبع نور کوچکتر یا اشعه ی آن موازی تر باشد به همان نسبت هم نور آن زمخت تر و مرز سایه های آن مشخص تر است، هرچه منبع نور بزرگ تر باشد نور آن نرم تر و مرز سایه های آن نا مشخص تر خواهد بود.نور خورشید و اسپات لایت ها زمخت، نور آسمان ابری و لامپ های فلورسنت نرم محسوب می شود.
زمخت ترین نور متعلق به لامپ قوسی زیرکونیم است که سایه هایی بسیار مشخص به حدی که گویی آن هارا با تیغ بریده اند تولید می کند.نرم ترین نور که در عین حال فاقد سایه است متعلق به چادر نور است که معمولا در عکاسی ماکرو و عکاسی از گل ها کاربرد دارد.نور خورسید در هوای نیمه ابری کم ابر، نور اسپید لایت ها و فلاش ها بین دو نور فوق قرار دارند.
کیفیت نور مصنوعی را می توان با تغییر لامپ، نور افکن و یا حباب یا روش های دیگر تغییر داد و شدت نور و نرمی آن را تغییر داد.مثلا ترکیب لامپ های فتوفلاد با انواع نورافکن های بزرگ و کم عمق، کوچک و کم عمق، یا حباب های بزرگ تر از نور افکن از شیشه مات در فاصله با آن و ...

مهمترین تفاوت نور مستقیم و نور غیر مستقیم در اختلاف رنگ آن ها با منبع اصلی نور است.رنگ نور غیر مستقیم(منعکس یا فیلتر شده)بر حسب رنگ نورافکن یا فیلتر فرق می کند.اگر رنگ سطح بازتابنده نور آبی باشد نور بازتابیده نیز آبی می شود.یا مثلا نور جنگل یا زیر درخت همواره کمابیش سبز است.
نور غیر مستقیم بیشتر در استودیو برای روشن کردن سایه ها کاربرد دارد.مهمترین وسایل آن صفحاتی پوشیده از ورق آلومینیوم چین دار یا چارچوب های بزرگ پوشیده از کاغذ سفید یا ململ می باشند که هم از نظر اندازه و هم زاویه با سوژه باید دقیقا متناسب باشند.این ابزار برای انعکاس نور لامپ های فلاد یا اسپید لایت به کار می روند.
روش دیگر به نور پرشی(Bounce Light)معروف است.در این روش نورافکن فلاش یا اسپیدلایت را که قدری به جلو مایل استمتوجه سقف می کنند، نور پس از بر خورد با سقف منعکس شده سوژه را روشن می کند(به طور نرم و یکنواخت)در این روش برای محاسبه دهانه دیافراگم باید کل فاصله طی شده توسط نور را در نظر گرفت(از فلاش تا سقف+سقف تا سوژه) بعد اگر رنگ سقف سفید باشد دیافراگم را دو درجه و اگر رنگی باشد یا دیوارها تیره باشند یا اتاق خیلی بزرگ باشد، سه درجه بیشتر باز می کنند.

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Wednesday 28 December 2011, 15:16
10
RE: آموزش فنون کلیدی در عکاسی
کارکرد های نور
نور علاوه بر مریی ساختن سوژه و مستعد ساختن آن برای عکاسی، تا آنجا که به عکاسی مربوط می شود، سه کارکرد مهم دارد:

نشان دادن حجم و عمق، حالت دادن به عکس، ایجاد طرح های سفید و سیاه(گرافیک)



برای نشان دادن عمق در عکس، عکاس باید تصوری از سه بعدی بودن را به وجود آورد و نور شاید مهمترین عامل موثر باشد.زاویه تابش نور می تواند تصور عمق و مسطح بودن در سوژه را به وجود آورد.مانند نقاشی که به کمک سایه و روشن عمق را نشان می دهند.سایه عکس و محل آن بستگی به جهت نور نسبت به دوربین و سوژه دارد.در این مورد مطالب زیر مفید خواهد بود:

-نور روبرو. منبع نور تقریبا پشت دوربین قرار دارد.این نور مسطح ترین نوع نور است زیرا سایه ها اکثرا از دید دوربین خارج اند و کنتراست همواره ناچیز است.در عکاسی رنگی برای ارایه ی رنگ طبیعی سوژه ها و در سیاه و سفید بهترین نوع نور برای سوژه های دارای کیفیات گرافیکی قوی است زیرا نور روی خطوط و سطوح تاکید می کند.این نور کمتر از کیفیت پلاستیک(شکلپذیری)برخوردار است یعنی حداقل قابلیت را برای ایجاد عمق داراست.
-نور جانبی. نور کمابیش از پهلو می تابد،بیشتر از سایر نور ها کاربرد دارد، نور مناسبی برای سوژه هایی که وضوح و سه بعدی بودن آن ها مهم است.استفاده از این نور اغلب نتایج خوبی دارد اما کمتر گیرای خاصی به عکس میدهد.

-نور بالا. نور از بالا می تابد و معمولا از لحاظ تصویری کمترین تاثیر را دارد.مبتدیان ممکن است هنگام ظهر که خورشید با حداکثر شدت وسط آسمان است عکس بگیرند حال آنکه یک با تجربه می داند بهترین زمان عکاسی در فضای باز صبح زود و ساعات آخر روز است.

-نور پایین. چون در طبیعت وجود ندارد حالتی غیر طبیعی و تئاتری به عکس می دهد.استفاده از آن دشوار است.زیرا غیر طبیعی بودن آن به دلیل حالات غیر واقعی و خیالی و عجیب که به عکس می دهد به سرعت جلب نظر بیننده می کند.استفاده از این نور در واقع نوآوری به خاطر نوآوری را می رساند.

منبع نور پشت سوژه و رو به دوربین است و کنتراست زیادی تولید می کند که استفاده از آن را دشوار می کند.این عکس ها یا فوق العاده زیبا هستند یا به کلی بی ارزش.این نور عالی ترین و دراماتیک ترین نور برای ایجاد حالت است.

باید برای نسان دادن بافت بلندی ها را روشن و و پستی ها را پر از سایه کرد.هرقدر زاویه تابش با سطح بافت سوژه کمتر باشد(تا حد معینی) بافت سوژه بهتر نشان داده خواهد شد.از نظر جهت مناسب ترین نور برای این کار سه چهارم پشت است.برای نشان دادن بافت سوژه عکس باید علاوه بر کنتراست بالا وضوح کاملی هم داشته باشد.خورشید بهترین منبع نور برای این کار است.



بسیاری از اوقات حالت یا فضای سوژه عکاس را به گرفتن عکس ترغیب می کند نه خود سوژه.و چه بسا در صورت نبود حالت مناسب عکاس تمایلی نداشته باشد.حالت و فضا را عمدتا نور به وجود می آورد.مثلا حالت داخل کلیسا، عکاسی که برای نشان دادن جزییات قسمت داخلی بنا-که ممکن است در تاریکی باشد-از نور سایه پرکن استفاده می کند، حالت عکس را از بین می برد.ممکن است استفاده از نور های کمکی اجتناب ناپذیر باشد لیکن این کار باید به نحوی باشد که حالت سوژه حفظ شود.بسیاری از مواقع ممکن است کیفیت تصویری و وضوح عکس را فدای حفظ حالت و فضای عکس کنیم.
عکاس باید با استفاده از ابتکار و سمبل هایی که نمایشگر حالت هستند قوه ی تخیل بیننده را برانگیخته در جهت درست سیر دهد.در عکس هایی که نشان دهنده حالتی هستند نور وسیله بیان احساسات است.در این عکس ها خود سوژه غیر قابل لمس است و از یک سوژه ی قابل لمس به عنوان محملی برای نشان دادن حالت-همان سوژه غیر قابل لمس- استفاده می شود.گاهی نیز سوژه خود نور است(عکس ها غروب)


در عکس، نواحی پر نور سوژه سفید و نواحی پر سایه ان سیاه می افتد.و تن های مختلف رنگ خاکستری بین این دو نهایت قرار دارد.کیفیات گرافیکی سوژه زاییده ی چگونگی نورپردازی است و به اندازه فضا و حالت اهمیت دارد.سفید جنبه غالب و فعال و سیاه جنبه ی مغلوب و غیر فعال دارد.و در عکس، چون غلبه با رنگ سفید یا نواحی روشن است، خود به خود ابتدا رنگ سفید جلب توجه می کند(البته نه همیشه) برای همین برای هدایت توجه بیننده به نقطه حساس عکس باید از رنگ سفید استفاده کرد.مثلا سوژه عمدا روشن نگاه داریم و آن را توسط قاب سیاهی احاطه کنیم.عکس سفید(غلبه با رنگ سفید) نشان دهنده سبکی، نشاط و جوانی است.عکس سیاه نشان دهنده قدرت، متانت، اقتدار و در عین حال کهولت، اندوه و مرگ است.برای روشن تر کردن سفید و تیره تر کردن سیاه باید کنتراست بین سیاه و سفید را تشدید کرد.
این بحث کیفیات گوناگون و کاربرد های متفاوتی دارد که برای آموختن آن باید تجربه شود.مثلا با قرار دادن یک مجسمه جلوی یک پرده روشن و با نو پردازی های مختلف سوژه و زمینه و عکس گرفتن و مقایسه ی عکس ها در این زمینه تجربه کنید...

امضاء
بهتـــــــــــرین جای دنــــیا

تو بغلت ِ 6
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  فنون تست زنی sajade.neshin 0 169 Tuesday 01 July 2008 11:40
آخرین ارسال: sajade.neshin

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Saturday 23 August 2014, 21:50

X پیشنهاد ویژه بهار
ست ویژه سارافون و گردنبد به قیمت باور نکردنی 39 هزار تومان
X فروش ویژه
کیف تبلت اسپیکر دار