خوش آمدید , میهمان گرامی! ورود or ثبت نام

تغییر رنگ قالب



بستن
ورزش های افزایش قد به صورت طبیعی
AminA90 AminA90 0 22
همین الان تو چه فکری هستی؟ (22)
گلایه bad_boy 542 25596
مشاعره با ترانه خوانندگان 5
غزل luna 471 45217
بالاییت از تو چی تره؟ (2)
payam cowboy luna 706 47064
حرف های تکراری ما
moonlover luna 500 72578
طراحی و ساخت اپلیکیشن های تحت وب
minajafari minajafari 0 28
معرفی کالباس بر پارس برش
allscale allscale 0 31
همه چیز درباره عاج لاستیک خودرو
saharim saharim 0 25
ارتودنسی و ورزش
minajafari shanamobl 1 27
طراحی سایت تاکسی اینترنتی
minajafari minajafari 0 25
طراحی سایت کلیکی و کسب درآمد بیشتر
minajafari minajafari 0 29
مشاوره دیجیتال مارکتینگ
asal010 asal010 0 33
طراحی سایت حرفه ای
asal010 asal010 0 25
سئو و بهینه سازی سایت
asal010 asal010 0 23
دریافت 2500 توکن رایگان
mahmoudezoj mahmoudezoj 0 24
طراحی و دکوراسیون ا چوب ترمووود
roysa roysa 0 31
امنیت سرور مجازی ویندوزی و آموزش بالا بردن امنیت آن – بخش دوم
webpouyanii webpouyanii 0 68
نمایندگی تعمیرات یخچال آریستون در تهران
nopardaz nopardaz 0 36
ساخت ایموجی سفارشی در موبایل
Iman91A Iman91A 0 43
چطوری از اینستاگرام در کامپیوتر استفاده کنیم؟
elecomco elecomco 0 39
نمونه کد اندروید چیست ?
elecomco elecomco 0 35
انواع دستگاه تصفیه آب
nopardaz nopardaz 0 40
آشنایی با تعمیر یخچال فریجیدر
nopardaz nopardaz 0 45
۵۰ روش برای تعمیر گوشی اندرویدی توسط خودتان
zhalezibayi Nazanim 1 222
چگونه یک تعمیرکار موبایل حرفه‌ای شویم؟
saragholipoor Nazanim 2 165
چرا انجام مطالعات امکان سنجی اقتصادی مهم است؟
sharmand sharmand 0 48
ترندهای رنگ مو در بهار ۲۰۲۰
Iman91A Iman91A 0 54
امنیت سرور مجازی ویندوز و آموزش بالا بردن امنیت آن – بخش اول
webpouyanii webpouyanii 0 61
درباره تور ترکیبی ترکیه
amin653 amin653 0 54
درباره تور ترکیبی استانبول ازمیر
amin653 amin653 0 48
درباره تور ترکیبی استانبول آلانیا
amin653 amin653 0 49
تاثیر موسیقی بر جسم و روان هر فرد
Farid99 Farid99 0 75
دوستان آواکسی هر وقت وارد سایت آواکس شدی یه جمله اینجا بنویس.
rapr luna 741 90283
طراحی دکوراسیون فضای داخلی اداری با چوب شرکت Impakta
پیرامیدطرح پیرامیدطرح 0 55
چوب ترمووود در طراحی دکوراسیون
رویسا رویسا 0 47
درخواست کتاب گشایش رمز کتاب الکترونیک بحر المعارف
anasab Atorpatghan 14 4906
بیا بگو همین الان دلت چی میخواد؟ (5)
گلایه iljimae200 220 15103
یه شغل واسه نفر قبلی انتخاب کن.(با دلیل)
melika iljimae200 474 41499
رنگ زندگی از دیدگاه شما
sana iljimae200 125 11596
دلــنوشتــــه (2)
roshanak.m luna 160 31307

نماد ها
دسترسی سریع به تاپیکهای مهم
تبلیغات
مطالب منتخب
مطالب پربازدید
مطالب پربازدید
علل مهاجرت زرتشتیان به تهرانزمان کنونی: Saturday 30 May 2020, 22:32
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: admin
آخرین ارسال: admin
پاسخ: 1
بازدید: 620
 
امتیاز دهید:
  • 37 رأی - میانگین امیتازات : 3.03
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علل مهاجرت زرتشتیان به تهران
Thursday 17 May 2012, 23:46
ارسال: #1
علل مهاجرت زرتشتیان به تهران
علل مهاجرت زرتشتیان به تهران
زرتشتیان ایران در حالی که سال‌ها خفقان و تبعیض را پشت سر می‌گذاشتند بالاخره جایی امن را برای خود یافتند و به سرعت تعداد زیادی از آنان به این محل امن سرازیر شدند. اما رسیدن به این نقطه نیز ناچاراً از مراحل گوناگونی گذشت. برای آنکه بهتر به این مراحل واقف شویم بهتر است تا از نخستن مسافرهای زرتشتی که به تهران آمدند سراغ بگیریم. این مسافران را بیشتر همراهان ملاگشتاسب کرمانی تشکیل می‌دادند.
البته تاریخچه پایتخت شدن «طهران» را که باعث جذب جمعیت بسیاری به این شهر شد را باید از لابلای کتاب‌ها و دستنویس ها خواند . . . .
ملا گشتاسب کرمانی و آغا محمد خان و زرتشتیان

هنگامی که کرمان در محاصرة سپاه آغا محمد خان بود،ر‌وزی لطفعلی خان زند او را به حضور طلبید و چون ملا گشتاسب از نجوم و رطل و اسطرلاب اطلاع کافی داشت ،‌پرسش نمود آیا کرمان به دست آغا محمد خان گشوده خواهد شد؟ گشتاسب پس از تعیین طالع اظهار داشت که روز جمعه 15 ربیع الثانی شهر گشوده خواهد شد . شاهزادة زند ناراحت شده دستور داد وی را در زندان نگهداری کنند و فقط تا تاریخ 15 ربیع الثانی خوراک و آب بدهند . تا پس از آن از گرسنگی هلاک شود .
آغا محمد خان که بر این امر آگاهی یافت در ضمن آن که در کار خود مطمئن تر شده بود و پس از فتح کرمان بلافاصله دستور داد تا ملا گشتاسب را از زندان خارج کنند و مورد مهر و نوازش شاهانه قرار دهند. پس از این واقعه کار گشتاسب آنچنان بالا گرفت که حریم خانة وی از دستور قتل عام مصون ماند و نه تنها زرتشتیان کرمان بلکه هر یک از اهالی کرمان که به ملا گشتاسب پناه می آورد از تجاوز برکنار می شد. مقام ملا گشتاسب آنچنان در دستگاه خان قاجار بالا گرفت که آغا محمد خان او را به همراه خود به تهران برد و بعدها تا قفقاز و گرجستان و تفلیس نیز جزو ملازمان او بود و همواره تحت الطاف ملوکانه قرار داشت .
حتی بعد از مرگ گشتاسب ، پسرش نیز تا اواسط سلطنت فتحعلیشاه در دستگاه پادشاه ،‌کار پدر را ادامه داد و مرگ عباس میرزای ولیعهد را پیش بینی کرد . بنابراین می‌توان ورود ملا گشتاسب را به تهران آغازی برای مهاجرت زرتشتیان به پایتخت دانست که بعد از آن به تدریج به صورت مسافرت های کاری به پایتخت آمدند .

کلانتران زرتشتی

یکی دیگر از عوامل مهاجرت زرتشتیان به پایتخت، وجود کلانتران زرتشتی است . زرتشتیان برای ادارة امور خویش در دوران گذشته تحت رهبری کلانترانی بودند که از بین خویش و با نظر دولت انتخاب می‌کردند . دولت نیز به همین منظور پستی در دستگاه حکومتی دایر کرده بود موقعیت کلانتران زرتشتی بسیار مهم بوده ،‌نامه هایی که از پارسیان هند به نام موبدان ایران می آمد و جویای پاسخ برای پرسش های دینی خود بوده اند در خانه کلانتر بوسیله موبدان و معتمدین و با حضور او پاسخ داده می شد و همه موبدان و کلانتر و بسیاری از بهدینان متنفذ آنها را امضاء می کردند و نام بهدینان و موبدان شهرهای دیگر را نیز در آن ذکر می نمودند (1).

پس از گزینش تهران به پایتختی در 1200 خورشیدی :

آغا محمد خان خواجه پس از گشودن کرمان ، ملا گشتاسب کرمانی را مورد لطف و حمایت قرار داده و او را با خود به تهران آورده و در مسافرت قفقاز نیز جزو همراهان او بود و پسر ملا گشتاسب نیز تا اواسط سلطنت باباخان جزو کسانی بود که در دربار از موقعیتی برخوردار بودند ، همچنانکه نمی دانیم وضع زرتشتیان ری در طول حوادث زمان یکجا انجامیده ،‌نمی توانیم بگوییم از چه موقع مجدداَ زرتشتیان در تهران سکونت اختیار نمودند و مدارک و اسناد و سفرنامه ها نیز کمتر در این زمینه در اوایل قاجار گفتگو نموده اند و اگر وضع زرتشتیان را مورد گفتگو قرار داده اند بیشتر به زرتشتیان یزد و کرمان پرداخته اند تنها در زمان صفویه از زرتشتیان اصفهان و قزوین یاد نموده اند بنابراین باید مبداء و آغاز این مهاجرت را سفر ملا گشتاسب منجم و ستاره شناس کرمانی بدانیم .

از طرفی می دانیم آغا محمد خان پس از تسلط برکرمان به عده ای دستور داد که جلای سرزمین نموده و به تهران و آذربایجان تا قفقاز کوچ کنند و گمان می رود در بین آنها تعدادی زرتشتی هم وجود داشته است کما اینکه در میاندوآب محله ای به محله کرمانی ها مشهور است که خود دلیل کوچ کرمانی ها بدان ناحیه است .
از سوی دیگر چنانچه پیداست به خاطر پیشگویی ملا گشتاسب آغا محمد خان بر عکس برخی از فرمانروایان نسبت به اقلیت ها و زرتشتیان محبتی داشته است و شخصاَ اهل علم و مطالعه و بررسی نیز بوده است .

مری بویس در کتاب ”زردشتیان باورهاوآداب دینی آنها“ در این باره نوشته : پس از آنکه تعدادی بسیار اندک از زرتشتیان در تهران به کار باغبانی مشغول شدند ، تعداد بیشتری از آنان برای کسب درآمد بیشتر تابستان‌ها برای بدست‌اوردن کاری فصلی راهی تهران می‌شدند .حتی در سال 1209 خورشیدی (1830 م ) زیارتگاهی کوچک به نام”بهرام ایزد“ در این شهر ساختند تا اینکه در سال 1277 خورشیدی( 1898 م )پس از تاسیس انجمن زرتشتیان تهران، آتشکده تهران را با بهره بردن از سبک معماری آتشکده‌های پارسی در خیابان میرزاکوچک خان بنا نهادند.

بخش دویم



تحولات كلی جمعیت تهران در 200 سال گذشته

تحولات كلی جمعیت در تهران در دوره قاجار:

جمعیت تهران كه درسال1177 خورشیدی(1798م) همزمان با درگذشت آغا محمد خان 15000تن تخمین زده می شود در عهد فتحعلی شاه به 50 هزار نفر رسید . این جمعیت در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه از مرز 100 هزار گذشت و در سال 1234 خورشیدی(1855م) فرهاد میرزا معتمدالدوله در اثر مشهور خود با عنوان جام جم تعداد ساكنان تهران را 120 هزار نفر تخمین می زند . میرزا عبدالغفار نجم الدوله در سال1247 خورشیدی(1868م) این عدد را به 155 هزار می رساند . پانزده سال بعد در سال 1263 خورشیدی (1884م) در نوعی سرشماری كمابیش روشن كه توسط میرزاسید شفیع خان میر فخرایی ( مدیر لشكر) انجام یافت جمعیت تهران كاهشی برابر 50هزار نفر را نشان می دهد .
در این آمارگیری در سطر سیزدهم جدول جمعیت زرتشتیان تهران 181 نفر ذكر شده كه نخستین سند رسمی در باره تعداد زرتشتیان تهران است . در این آمارگیری جمعیت ارامنه 575 نفرو یهودیان 1136 نفر قید شده است.

تركیب جمعیتی زرتشتیان تهران

طبق آمار گیری سال 1301خورشیدی ( 1922 م):

آنچنان كه از آمار گیری سال 1301 خورشیدی (1922م) بر می‌آید تعداد كل زرتشتیان ساكن در تهران در این سال 605 نفر بوده است .از این تعداد 11 كودك پسر و 13 كودك دختر جالب توجه است .
در حالی كه 117 دختر مجرد در بین این جمعیت مهاجر وجود داشته است ، 225 جوان پسر از ازدواج با این عده باز مانده بوده اند . كه این می تواند نشان از عدم تأمین اقتصادی و اجتماعی اینان بدهد .البته باید توجه داشت كه 52 نفر از پسران و23 نفر از این دختران به عنوان محصل در مدارس مشغول تحصیل بوده‌اند .
اما با آن همه با وجود بالا بودن سطح سواد در جامعه زرتشتیان- با مقایسه با دیگر جوامع - باز هم آمار بسیار ضعیفی را از خود به جا گذاشته اند . جالب است بدانید كه تعداد مردان باسواد در جامعه زرتشتیان آن روز تهران بسیار بالاتر از زنان بوده است . جداول آمارگیری سال 1301 خورشیدی (1922م) در مقابل هر 3 مرد باسواد زرتشتی تنها یك زن باسواد را قرار داده است در حالی كه در مقابل 174 مرد بی سواد زرتشتی ،‌223نفر زن بی سواد وجود داشته است.
البته لازم به یادآوری است كه در تبصره 2 همان جدول آمده است كه «در درجه سواد بین الملل متنوعه ، زرتشتیان در طبقه اول ،‌ارامنه در طبقه دوم ،‌كلیمیین در طبقه سوم و مسلمانان در طبقه چهارم قرار داده شده‌اند .»
در جداول مربوط به این آمارگیری تنها 94 مرد مزدوج به چشم می‌آید كه با توجه به 117 نفر زن متأهل و با این باور كه در آن زمان زنان متأهل معمولاٌ بدون همسرانشان در تهران نبوده اند می توان چنین نتیجه گیری كرد كه 94 خانواده زرتشتی در آن سال در تهران به سر می بردند و در كنار اینان 9 زن بیوه نیز زندگی می‌كرده اند كه عموماٌ مادربزرگ های خانواده بوده اند . البته باید برای مردان هم تعدادی را به عنوان پدربزرگ های زن مرده محسوب كرد اما با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت كشاورزی كه عموم مردان را در روستاها به كار مشغول می كرد بعید به نظر می رسد تعداد زیادی از مردان به عنوان پدربزرگ همراه خانواده‌هایشان به تهران مهاجرت كرده باشند .
موضوع قابل توجه استخدام بودن 24 نفر از مردان زرتشتی و 16 نفر از زنان زرتشتی در سازمان‌های مختلف است .


سیر مهاجرت از شهرهای مختلف تهران :

در آمارگیری فخرایی بیشترین تعداد مهاجرین به تهران متعلق به آذربایجانی‌ها كه با رقم 3040 نفر جلب توجه می كند .سپس عراقی ها قرار دارند كه تعداد‌شان مطابق این آمارگیری 2055 نفر بوده است. بعد از این كاشانی‌ها بیشترین تعداد مهاجر را به تهران داشته اند. تعداد كاشانی‌های هجرت كرده به تهران 1912 نفر بوده است . بعد از كاشانی‌ها ،‌اصفهانی‌ها با آماری برابر با 1796 نفر قرار دارند .اما یزدی ها كه زرتشتیان بیشتر در میان آنها قرار داشته اند مقام بعدی را از نظر مهاجرفرستی به دست آورده اند . این رقم در باره یزدی‌ها 991 نفر است.كمترین تعداد مهاجر را در این جدول سیستانی ها و بلوچستانی‌ها با تعداد 4 و 5 نفر دارند.

آمار زرتشتیان تهران در سال 1245 خورشیدی :

در آماری كه از زمان مانكجی از زرتشتیان مقیم تهران در دست است تعداد زرتشتیان تهران یكصد نفر است كه با توجه به گزارش های بعدی او ، از این عده تعدادی به كارهای كشاورزی و باغبانی پرداخته و تعدادی هم در بازار به امر بازرگانی و بزازی می پرداختند و از آمار تفكیكی كه از جانشین مانكجی یعنی كیخسرو خان صاحب در سال 1271 خورشیدی (1892 م ) - دو سال پس از درگذشت مانكجی - در دست است این تعداد به 295 نفر افزایش یافته . یعنی در فاصله 36 سال یعنی از زمان آمدن مانكجی تا 1271 خورشیدی(1892 م) تعداد 195 نفر اضافه گردیده است و در ستون های مربوط و ذیل آن توضیح می‌دهد كه مهاجران زرتشتی ساكن در تهران آن روز تعدادی با خانواده در باغ های شاه ،‌امرا و بزرگان و سفرای دول خارجه به امر باغبانی می پرداخته اند و تعدادی نیز به امر بازرگانی در تیمچه های مشیر خلوت و امین الملك مشغول بودند. اما نكته ای كه هنوز حل نشده است این است كه بدانیم آن یكصد نفر كه در آغاز ورود مانكجی به آن اشاره شده است ،‌از چه تاریخی به تهران آمده و به چه كاری مشغول بوده اند ؟ شاید توضیحاتی كه در آغاز داده شده و یا بعداًًَ خواهد آمد تااندازه ای ما را یاری نماید و چنانچه آمد شاید یكی از انگیزه های آمدن زرتشتیان از سایر نقاط ایران به ویژه یزد و كرمان به تهران همان حسن نظری بوده كه آغا محمد خان به ملا گشتاسب منجم كرمانی داشته و هم فرماندارانی بوده كه مدتی در یزد حكمرانی داشته و با چگونگی كار كشاورزان و باغبانان زرتشی آشنایی پیدا كرده و انگیزه تشویق آنها را به عزیمت به تهران فراهم می نمودند و به طوری كه از جدول آمار بر می آید ، ‌تنها باغبانان با خانواده و زن و فرزند ( پسر یا دختر) در تهران سكونت داشتند و تعداد بسیار كمی از بازرگانان ، بدون زن و بچه در تیمچه‌ها كه هم محل كسب آنها بود و هم محل سكونتشان، با شاگرد دكانشان (‌گماشته‌ها) به سر می بردند.
بخش سوم

نخستین اقدامات اساسی برای ماندن


نخستین اقدامات:

پس از آن که تعدادی از زرتشتیان یزد و کرمان به تهران آمدند و در این شهر ماندگار شدند .با افزایش تدریجی جمعیت و درک این موضوع که مهاجرت همه زرتشتیان به تهران برایشان منافع اجتماعی و اقتصادی و دینی بسیاری دارد ،‌این فکر به سرعت در میان نخبگان زرتشتی گسترش یافت که برای ماندن در این شهر نیاز هست تا اقداماتی از سوی آنان صورت گیرد.
عمدة‌ این اقدامات مربوط به ایجاد امکانات خاص برای مهاجرین تازه وارد بود . نخستین این اماکن جایی برای به جای آوردن مناسک مذهبی بود ،‌ بعد آرامگاه و محل ویژه دفن مردگان که بنا به سنتی قدیمی می‌بایست بر روی تپه‌ای خارج از شهر ساخته می شد.و بالاخره مدرسه و آموزش و پرورش یکی دیگر از ضروریات زندگی این جامعه اقلیت بود . بنابراین ساخت مدارس مختلف در دستور کارهای مهم قرار گرفت.تأسیس انجمن زرتشتیان تهران اما نخستین اولویت بود چرا که بدون وجود چنین ارگانی هچکدام از نیازهای اجتماعی زرتشتیان مهاجر تأمین نمی‌شد.

دوران مانکجی از تاریخ عزیمت از هند یعنی دهم فروردین سال 1233 خورشیدی (31 مارس1854م ) را باید دورانی نامید که در آن زرتشتیان توانستند ویژگی های قومی و فرهنگی و دینی خود را بازیافته و به جای آن همه نابسامانی‌ها به تدریج در جامعه ایرانی تا اندازه‌ای حقوق از دست رفتة خود را به دست بیاورند .از آنجاییکه بیشتر این اقدامات به سرپرستی مانکجی لیمجی هاتریا صورت گرفت ، درک پیشینه این فرد که اقداماتش به بهبود حال و احوال زرتشتیان تهران ارتباط دارد لازم به نظر می‌رسد(5) .

مأخد اطلاعات من ‌کتاب های «فرزانگان زرتشتی» و «تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان» و «پرستشگاه های زرتشتیان» و مقالات شادروان رشید شهمردان در مطبوعات زرتشتیان مانند هوخت و فروهر می باشد وهم چنین برخی از مواردی که لازم بوده به نقل از رشته نوشته‌های خود مانکجی است که چه به صورت نامه به آنهادست یافته و چه در کتاب های مربوطه نزدیک 15 جلد آورده است .

حذف جزیه

در سال1261 خورشیدی (1882م) ناصرالدین شاه بار جزیه را با فرمانی از دوش زرتشتیان برداشت . این اقدام شاه بیشتر نتیجه نفوذ و تأثیر پارسیان بمبئی -و نتیجه گزارشات مانکجی در میدان بزرگ گوالیا تانک رود بمبئی- بود .تا این زمان یک زرتشتی حق نداشت خانه یی بسازد که ارتفاعش از زمین بلند تر از قامت مسلمانی با دست های بر افراشته باشد . حتی در سال بعد از صدور فرمان شاه یک نفر زرتشتی را به علت تجاوز از حد مقرر و ساختن اتاقی در روی طبقه اول خانه اش برای نجات جان خویش مجبور به فرار شده بود ،‌آخرالامر به قتل رسانیدند .
تا این زمان پوشیدن لباس‌هایی به غیر از رنگ های زرد ، خاکستری و قهوه ای برایشان ممنوع بود. نمی‌بایست جوراب به پا می کردند چون با عبور از آب نجاست خود را به جاهای خشک منتقل می کردند ،‌بنابراین مقرر شده بود پاهایشان برهنه باشد . استعمال عینک و چتر هم برایشان ممنوع بود . سوار بر اسب هم نمی توانستند بشوند و فقط می توانستند از خر و الاغ استفاده کنند .

در صفحه 13 از کتاب رساله ترجمه اظهار سیاحت ایران تألیف مانکجی مقدار جزیه در زمان وی برای کل زرتشتیان ایران مبلغ هشتصد و سی و هفت تومان و پنج ریال بوده است. در این خصوص حکم محکم از مصدر عظمت صادر شده بود که سوای این مبلغ مزبور از هیچکس به هیچوجه من‌الوجوه و هیچ اسم ورسم ،‌دیناری علهده تر مطالبه ننمایند و مبلغ مزبور را هم اکابر صاحبان هندوستان به جهت امداد هم‌کیشانشان همه ساله به توسط مسافرین به وزارت امور خارجه می‌رسانیدند.

مانکجی برای انکه بتواند موافقت شاه را برای حذف کلی دیه جلب کند نامه‌‌های متعددی به علمای اسلامی می‌نوشت و از آنان در خصوص تضییقات و مصائب گوناگون استفساء می کرد.
با توجه به نکاتی که مانکجی در باره چگونگی لباس زرتشتیان قید کرده است چند نکته مورد توجه بیشتر قرار می گیرد:یکی آنکه با این شیوة لباس پوشیدن، زرتشتیان اصولاً انگشت نما بوده اند . در این شرایط عبور و مرور در خیابان‌ها بخصوص برای خانم‌ها مشکل بود. شاید به همین خاطر بانوان زرتشتی به تدریج از فعالیت‌های اجتماعی منع شده بودند . به خاطر آنکه دیگران این مردم را نجس و ناپاک می دانسته اند باید در طرز رفتارها و حرکات خود ملاحظاتی را مد نظر قرار می دادند که اکثراً باعث ایجاد استرس و نگرانی در زندگی می کرده است. شاید اگر بخواهیم تصوری از یک زرتشتی در آن دوران داشته باشیم چهره‌ای نگران ، سیاه ،‌رنج کشیده و ترس خورده از بارزترین صفاتی باشد که می‌توان به آنها اشاره کرد.

عدم داشتن حق استفاده از وسایل حمل و نقل سریع تر که در آن زمان اسب و قاطر بوده است بی گمان بر کاهش سرعت امور کشاورزی و پایین آمدن سطح درآمد و بالتبع سطح زندگی زرتشتیان از نتایج جبری این حقوق از دست رفته می تواند باشد. تازه مشکل تر از همه پرداخت جبری جزیه بود برای حفظ دین. زرتشتی یا می باید جزیه می پرداخت و یا مسلمان می‌شد. بنابراین حاضر بود در سخت ترین شرایط جزیه سهم خود را بپردازد تا دین آباء و اجدادی خود را حفظ کند.

زرتشتیان پس از دریافت فرمان لغو جزیه ،‌جشنی بر پا کردند. مانکجی به عموم زرتشتیان توصیه نمود که با برگزاری جشن سپاس این قانون جدید را برای همیشه نگه داری کنند زیرا آنچه از جنبه معنوی آن ارزشی والاتر از مادی دارد اجحافاتی بود که صورت می گرفت . به طور مثال برخی که از پرداخت مقرری عاجز می ماندند یا مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند و یا مجبور به ترک دین اجدادی و قبول اسلام می شدند

زرتشتیان تهران و امور آموزش و پرورش

چنانکه در پیش آمد مانکجی در سال 1244 خورشیدی (1865م) تعدادی از نوجوانان را از کرمان
(12 نفر) و یزد(20نفر) با خود به تهران برد و در آنجا دبستان شبانه روزی زرتشتیان را بنیان نهاد و آموزگارانی چند بر آنها گماشت و به تعلیم و تعلم و تربیت نوجوانان زرتشتی پرداخت و حتی مرتباٌ مبلغی را به عنوان کارمزد کودکان برای والدین آنها می فرستاد تا به بهانه بینوایی و لزوم کار کردن و مزدآور بودن کودکان برای معیشت ، مانع تعلیم آنها نشود .

بعد از چندی ”ملا اردشیر مرزبان“ را به خرج خود و مبلغی پول نقد به یزد فرستاد تا کودکان دیگری را با خود به تهران بیاورد و کارمزد شش ماه آنان را نیز قبلاٌ به والدین شان بپردازد تا به حرکت آنها رضایت بدهند . آن شخص هم پس از ورود به یزد چند نفر از نوجوانان را حاضر ساخت اما والدین چندان راضی به فرستادن بچه هایشان به تهران نشدند . نتیجه این شد که اکابر صاحبان پارسیان دبستان تهران را تعطیل کردند اما باز مانکجی آن را به هزینه خود به راه انداخت . حتی در یزد و کرمان نیز اقدام به تأسیس دبستان هایی کرد . استاد جوانمرد شیرمرد را به یزد و میرزا افلاطون اسکندر را به کرمان فرستاد تا در تعلیم و تدریس نوجوانان بکوشند. با وجود این مانکجی علاوه بر اقدامات در ایجاد مدارس در شهرهای یزد و کرمان و روستاهای تابع این دو شهر تا آخرین روز زندگانی اش ، مدرسه تهران را بر پا داشت.

ساخت دخمه بی بی شهربانو درتهران

در آن موقع وضع سپردن مردگان بسیار بد و اندوهبار بود و راه ها دور و دراز وناهموار بود . حمل یک جسد تا دخمه بسیار دشوار و مخارج سنگینی به عهده صاحب مرده می گذاشت و حمل کنندکان جسد در بین راه با آزار و اذیت مواجه می شدند.
به همین جهت زرتشتیان تهران می کوشیدند تا مواقع خلوت و حتی شبانه. دور از انظار دیگران مرده ها را به بلندی های کوه و دخمه نقل کنند و چون دخمه مورد هتک احترام قرار می گرفت راه را سخت و مکان را کوهستانی ودور بر می گزیدند و این شرایط ، حمل مرده را بسیار دشوار و سخت میکرد. به این جهت زرتشتیان کوشیدند در تهران اقداماتی را برای ساخت دخمه به عمل آورند. (2)
مؤثرترین شخصی که مدیریت این کار را به عهده داشت مانکجی لیمجی هاتریا بود که در نوشته‌هایی شرح کارهای خود را توصیف کرده است.

سربلند باد ایران همیشه سرافراز
نقل قول


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مخفیگاه زرتشتیان در ترکیه - درینکویو sana 5 1,470 Monday 17 March 2014 19:13
آخرین ارسال: sana

پرش به انجمن:



زمان کنونی: Saturday 30 May 2020, 22:32